Révész Máriusz a tiszai nyaralóhajó-program 2020-as szezonnyitó sajtótájékoztatóján elmondta: a Mahart Zrt. nyaralóhajó-programja, a kedvtelési célú belvízi hajózás egy újabb turisztikai lehetőség, amely hajóvezetői engedély nélkül teszi lehetővé az önálló nyaralást, szállást nyújtó, lassú járású motoros hajókon.

Hozzátette, hogy az összkomfortos hajók ugyan képesítés és jogosítvány nélkül vezethetők, de a bérlés előtt elméleti illetve gyakorlati oktatáson kell részt venni.

Magyarország kormánya 2017 végén kormányhatározatban döntött az Európa-szerte népszerű nyaralóhajózás meghonosításáról.

Révész Máriusz bejelentette, hogy a nyaralóhajó-program célja a Tisza-tó, a Felső-Tisza és a Bodrog vízi turizmusának fellendítése. A hajózáson kívül a vízi út környezetében egyéb aktív kikapcsolódási lehetőségek is illeszkednek a programhoz: a környék bejárása kerékpárral, úszás-strandolás, kajakozás, horgászat, lovaglás, kirándulás mind fontos szerepet játszik a szabadidő aktív, tartalmas eltöltésében.

2019-ben tíz nyaralóhajó érkezett Magyarországra a francia Nadia Grouphoz tartozó Nicol's Yacht gyárból. További tíz hajó legkésőbb két héten belül megérkezik. A vadonatúj, húsz egységből álló magyar flottát az Estivale család Quattro, Sixto és Octo típusai alkotják. A 2-4-8 személyes hajók mindegyike két ággyal kiegészíthető. A nyaralóhajó-programnak jelenleg két báziskikötője van: Kisköre (Tisza-tó) és Tokaj. Mindkettőben 10-10 hajó várja majd a vendégeket. A kiskörei báziskikötő szeptemberre készül el, addig is a Köre Kikötő meglévő infrastruktúráját biztosítja az érkező vendégeknek a MAHART. A Tokaj báziskikötőt vasárnap adják át hivatalosan.

Környei Balázs, a MAHART Magyarországi Nyaralóhajózás Program vezetője elmondta: a tiszalöki vízerőmű felújítása miatt az idei szezonban két külön szakaszon közlekedhetnek a nyaralóhajók, 2021-től azonban átjárhatóvá válik a teljes útvonal. A nyaralóhajós útvonal idén a Tisza-tavat, a Felső-Tiszát Dombrádig és a Bodrogot Sátoraljaújhelyig foglalja magába. A MAHART a teljes hajózási útvonalon fejleszt kikötőket, számos kikötési pont lesz elérhető a hajós turistáknak. 2019-ben 12 kikötési pont épült meg, idén pedig további hatot építenek. Hamarosan átadják a hajózáshoz kapcsolódó informatikai rendszert, amely az utasok biztonságát, illetve a hajóbérlők minél szélesebb körű kiszolgálását segíti majd.

Az idei szezon július 1-jén indul azoknak, akiknek van hajóvezetői engedélyük, augusztus 1-től pedig már azoknak is, akiknek nincs. A foglalási feltételeket és egyéb információkat a nyaralohajozas.hu oldalon tekinthetik meg az érdeklődök. Európában a Nicols hálózatában – amely hatszáz hajót üzemeltet a nyugat-európai csatornákon, Portugáliától Németországig –, és mintegy ötszáz utazási irodában fogják értékesíteni a magyarországi nyaralóhajózást.

Nyitrai Zsolt, Eger és térsége országgyűlési képviselője elmondta: a járványhelyzet elmúltával a belföldi turizmus erősödésére számítanak, bízik abban, hogy ennek a helyzetnek az egyik nyertese a Tisza-tavi térség lesz.

 minden feltetel adott a nyaralohajozas elindulasahoz 01

Eddig a hivatalos kommüniké, most következik a Vízjáró Magazin hozzászólása

Családdal, barátokkal ötször voltunk francia belvizeken lakóhajózni. Nagyszerű kikapcsolódás és lehetőség a vidék megismerésére. Nagy a forgalom, teljesen kezdők is boldogulnak, mert egyszerű vezetni a hajókat, és segítőkészek a rutinosabbak. Franciaországban a vasút és a közúti fuvarozás fellendülése előtt kiépült csodálatos csatornahálózat (ipartörténeti műemlék) hasznosítása volt az egyik cél. Biztos vagyok, hogy magyarországi meghonosítása megával hozza a sajtótájékoztatóban említett előnyöket.

De!

Mint tudjuk, mindig van „de”! Franciaföld lakóhajós csatornáin, zsilipekkel hajózatóvá tett folyóin sehol, egyszer sem láttam kajakosokat, kenusokat. Ők másik vizeken eveznek, ahol nem járnak nyaralóhajók. Ez a különválasztás nagyon jó, mert abszolúte eltérő műfajokról van szó.

Kik fognak nálunk nyaralóhajózni? Honfitársaink, akik autós közlekedési moráljáról bőven vannak, nem igazán megnyugtató ismereteink, illetve külföldiek, akik között akármilyen emberek előfordulhatnak. Olyanok is, akiknek halvány fogalmuk sincs, milyen távolságból kell kerülni kajakokat, kenukat, mekkora hullámverés lehet veszélyes rájuk, és talán észre sem veszik, hogy bajt okoztak, de ha mégis, erősen kérdéses, milyen mentőakció várható tőlük. Őszintén aggódva várom, hogy mikor történik baleset a Tisza-tavon, akár egy emberi erővel hajtott kis jármű legázolása sokszor nagyobb motoros hajóval – felsejlik a Hableány tragédiája.

Arról nem is beszélve, mekkora „öröm” lehet nesztelenül evező vízi vándoroknak nyaralóhajók hangszóróiból dübörgő popzenét hallgatni. Biztos, hogy a természethez nem feltétlenül kötődő hajóbérlők egyszer sem dobnak majd szemetet a vízbe? Egy sem akad majd köztük, akinek jó móka megkergetni hattyúcsaládot, vadkacsákat, hogy látványos videót készíthessenek felrepülésükről?

Biztos, hogy nem lesz a nyaralóhajó, a jetskihez és a quadhoz hasonlóan, istencsapása, hiszen oda nem való embereknek teszi lehetővé, hogy géperővel behatoljanak a természetbe, amely nekik csak pálya?

Kajakosok, kenusok, figyeljük éberen a további fejleményeket, és ha visszásságot észlel valaki, dokumentálja, fényképezze, videózza, írja le és küldje be a Vízjáró Magazinnak (Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.), és mi megígérjük, hogy továbbítjuk az illetékesek felé, hiszen régi jó munkakapcsolatban vagyunk az Aktív Magyarországért kormánybiztossággal. Ne megában morgolódjon, akit kellemetlen élmény ért, hanem tegyen, velünk közösen, a természetért és a természetjárókért!

Pupu

Comments powered by CComment