Így, hogy most már viszonylag sokat használtam, veszem a bátorságot, hogy írjak néhány szót a kajakomról. Utazásaimat, túráimat, eddig bakancs, saját kerékpár, bérelt hajó segítette. De 2018 januárjában ez megváltozott.Évek óta játszottam a gondolattal, hogy ha nekem saját kajakom lenne… Sokfélét béreltem, sokfelé jártam a bérleményekkel. Volt közöttük jó is, meg nem annyira jó. Leginkább kajakok, de előfordult kenubérlés is. Viszont egyedi szempontokat figyelembe véve, nálam az egyes túrakajak volt opció. Okés, de milyet? Mivel szeretek fotózni, így csak stabil jöhetett szóba. Amiből kényelmesen lehet fényképezni. Én nem sietek sehová, így a sebességet feláldoztam a stabilitás oltárán. Szempont volt még, hogy jól pakolható legyen, mert akár többnapos túrákat is tettem már eddig is, és ezután is terveztem ilyeneket. Így jött képbe a tengeri túra kajak. És mivel sokfelé megfordulok, folyókon, tavakon, csatornákon, így a strapabírás is fontos volt. Szóval kellene egy egyszemélyes, PE, tengeri kajak, igásló, jó stabilitással. És persze szép is legyen. Kajakos sporttársak nagyon sokat segítettek a fórumokon. Sokan megírták a tapasztalataikat. És akkor… kaptam egy jó ajánlatot, egy jó hajóra. És azt gondoltam, mivel erről a kajakról még nem találtam hasonló tapasztalati leírást, most leírom a véleményemet az Aquarius Trek tengeri kajakról.
Kezdeném az elején. Szép! Ízléseken nem vitatkozunk, tehát úgy írom, hogy nekem nagyon megtetszett a formája.
Most nem fogok senkit fárasztani az elsődleges, meg másodlagos stabilitással… gyári adatokkal, majd közben egyet-egyet írok ha kell… vagy egye fene, bemásolom ide.
- Hosszúság 420 cm
- Szélesség 62 cm
- Beülő mérete 91 x 51 cm (én 86×45-öt mértem belül. Kívül, lehet hogy tényleg annyi.
- Súly 28 kg
- Tároló rekesz 150 liter
- Első rekesz 80 liter
- Hátsó rekesz 70 liter
A hazai forgalmazó oldalán , egyébként, megtalálható mindez, meg még sok más is, hajók, tartozékok… érdemes bepillantani a honlapjukra. Most itt az elején megjegyezném, hogy egy igen korrekt cégről beszélünk a Kajak.Store nevét emlegetve. Én ugyan nem náluk vettem a hajómat, hanem másodkézből, de amint volt valami kérdésem, azonnal utánanéztek, felhajtottak egy hasonló hajót, (épp nem volt raktáron január lévén) mértek, fotóztak, és 24 órán belül elláttak mindenféle infóval, jótanáccsal. Ezt így kellene minden hazai cégnek csinálni!
Na, szóval kezdem a méltatást kívülről befelé.
A hátsó rekesz. 70 liter. (MÉRETEK) Hihetetlen, de óriási méretű. 40×29 cm-es nyílással rendelkezik. És ráadásul mivel ovális, nagyobb tárgyak is simán beférnek. A nyílást remekbe szabott, szorosan záródó gumifedél teszi vízhatlanná.
Én még be is kentem egy kis szilikonzsírral, hogy könnyebben lehessen levenni. A fedél, egy kötéllel van a hajóhoz erősítve, hogy ne tudjon beleesni a vízbe, ha levettük.
Ebbe a rekeszbe nyílik bele, az úgynevezett napi rekesz.
Ez egy sokkal kisebb, 17 cm átmérőjű nyílás, hasonló gumifedéllel ellátva.
Ám a gumi fedelet eltávolítva, nem egy külön rekesz van, hanem egy nagyobb flexibilis hálós tároló. Ide lehet betenni azokat a dolgokat, amiket napközben szeretnénk elérni anélkül, hogy ki kellene szállni. Étel, ital, eszközök… Ez a hálós tároló, természetesen eltávolítható, és akkor a nyíláson egyből a nagy rekeszbe tudunk benyúlni.
Az első rekesz. 80 liter!! Nyílásának átmérője 20 cm körüli. Most komolyan…kell ennél több? Összesen 150 liter, plusz még, majd amit említek, bónusz helyet. A hatvan centi széles, ötven centi hosszú polifoam tekercs egyszerűen bebújik a nyíláson.
A kajak elején elegendő mennyiségű rögzítő gumikötél található. Ezeket nem nagyon használom, hiszen minden belefért eddig, maximum a kaland kalapomat, meg a napszemüvegemet tároltam legumizva.
Hátul is található ilyen kötélzet, ha nem is olyan mennyiségben, de ott a rekeszek miatt nyilván kevesebb a hely.
Ide lehet egyébként rögzíteni az evezőlapátot, ha éppen úgy adódik.
Így néz ki a kormánylapát. Jó nagy, és jól egyenesen tartja a hajót, akár nagy szélben is. Én akkor becsülöm meg igazán, mikor menet közben fotózok, és egyenesben tudom tartani a sodródó hajót, kényelmesen tudok komponálni. Szállításkor, a képen látható gumis kötéllel rögzíthetjük a helyére.
A kormánylapát alatt található egy szállításkor nagyon jó fogást biztosító fogantyú.
A hajótest alján, elöl, és hátul kialakításra került egy fekete műanyag koptató.
Ez a koptató arra szolgál, hogy elkerüljük azokat a sérüléseket, amiket a kavicsos, köves partra érve szenvedne a hajótest, illetve amik szállításkor veszélyeztetik az orr részt. Nagyon hasznos dolog, és cserélhető is, ha úgy alakul.Természetesen a hajó elejére is szereltek a mérnökök egy fogantyút, érthető okok miatt.
A gumi kötélzet, ilyen kis cserélhető csavarozható gombokkal van a hajótestre erősítve.
Apróság, de a hajótest, a fedeleknél, meg úgy általában mindenhol precízen, szépen kidolgozott. A gumifedeleknél kis vájatok vannak, hogy a felfröccsenő víz, ne maradjon a fedél vájatában.
Oldalanként, két-két egyméteres kötél húzódik. Ez, vízbe borulás esetén, kapaszkodóként használható, illetve egyéb mentési technikáknál vehető igénybe.
Ami még fontos, és kint van a hajótesten, az az a kötél, amivel a kormánylapátot tudjuk beereszteni a vízbe. Ez egy nagy műanyag golyó segítségével történhet, és ülő helyzetünkből, kényelmesen kivitelezhető.
No, és ha már ülőhelyzet. Igen nagy méretű beülő nyílás van a hajón, akár nagyobb testű embernek is ideális lehet. Én átlag méret vagyok, 185/85, nekem bőségesen kényelmes. És az ülés. A fotel. A trón. Nagyon-nagyon kényelmes, nagy méretű. Órákig el tudok benne ücsörögni, akár hátra dőlve, akár hagyományos kajakos pózban, egyenes derékkal. Kétoldalt, a derékrésznél is, komfortos, az ülés anyagával megegyező bélés van.
Külön extra, és igen hasznos, hogy az ülésbe, egy kulacstartó mélyedést alakítottak ki. Ide simán befér a 7,5dl-es, vagy akár a literes kulacs is. Én egy 0,5 literessel használom, mert így a fotósfelszerelés (gép+három objektív+apróságok egy tokban) kényelmesen elfér még a lábaim között.
Kissé előrébb található a combtámasz. Természetesen ez is állítható a kívánt méretre, és nagyon nagy kényelmet biztosít, a „sofőr” számára. A combot beleakasztva, egyik oldalon neoprén anyag, a másikon, mint az ülés anyaga védi. Ezt használva, nagyon stabilan megülhető a sajka.
Az ülés egyébként előre dönthető, és hevederrel állítható a kívánt dőlésszögbe. Ráadásul, és ez az a plusz raktér, amit az elején említettem, mögötte egy csomó minden elfér. Én itt hordom rossz idő esetén a hullámkötényt, mellé fér még a szivacs, egy-két palack víz, a papucs. Szóval nagyon hasznos hely.
Ha belenézünk a hajótestbe, akkor elöl az állítható lábtámasz+kormánypedál kombót láthatjuk. Erről nincs mit mondanom. Kényelmes, praktikus, jól működik. Pont.
Nos, ennyit a hajóról dióhéjban. Remélem nem hagytam ki semmit.
Pár dolgot említenék még meg. Ha már közvetve szó volt róla feljebb, akkor szólnék a hullámkötényről. Ez is gyári Aquarius típus. Igen könnyen felszerelhető, mind a testre, mind a beülő keretre, és utána rendkívül jól teszi a dolgát. Plusz extra még, hogy elöl hálós zsebben tárolhatjuk a fontosabb dolgokat, hogy ne kelljen érte a hullámkötényt megbontanunk. Akár térképet, navigációt, ilyesmit.
Másik fontos dolog, a mentőmellény. Szintén a márka egyik extra darabja, az Aquarius MQ Pro.
Itt most nem mennék bele a mi szabályos, mi használható, hogyan oldjuk meg dologba. Ez egy nagyon kényelmes, praktikus mellény. Elöl két nagy tárolózsebbel, és belül is egy kisebb, akár mobiltelefon tárolására alkalmas zsebbel.
A beülő keretre húzható vízhatlan fedés, ugyan sajnos nem Aquarius termék, de ha már kihoztam a hajóval együtt, lefotóztam, és megemlítem a hasznosságát.
Táborozáskor mindig használom, így az éjszakai eső, a fáról lehulló dolgok, a bogarak, és a hajnali páralecsapódástól is megvédi a hajó belsejét. Én nagyon szeretem, mindig nálam van, ha evezek.
Remélem, hogy semmit nem hagytam ki, miközben bemutattam ezt a remek hajót. Rengetegféle van, hogy kinek melyik lesz a megfelelő, azt senki nem tudja megmondani. Én ugyan használtam sokfélét, mert ahol béreltem régebben, ott mindenféle volt. Így már tudtam, mit veszek, és mivel sokat eveztem ez előtt, így azt is tudtam, milyen paraméterekre van szükségem egy kajaknál. (stabilitás, sebesség, pakolhatóság..stb..) Azt ajánlom, aki első hajót vesz és nincs tapasztalat, mindenképpen menjen pár próbakört a hajóval, mielőtt megvásárolja. Erre egyébként úgy tudom, hogy a Kajak.Store csapatánál például mindig van lehetőség.
Mindenkinek, jó választást kívánok a hajó vásárlásakor, utána pedig jó szelet, szép napokat, és sok-sok szép élményt. Mert ahogy a mondás tartja:
Szöveg és fotó: Morvai Gábor
A cikk eredetileg az alaptabor.hu-n jelent meg 2018-ban.