Az Anfibio Packrafting Blog hozzájárulásával közlünk cikkfordításokat, ez az első, eredetije ITT.

Két szempontból is – útvonal és felszerelés – „első” vállalkozás. Christoph és Andy a New River kanyonjában felfelé hatolva érte el Tasmania leghíresebb hegycsúcsát, a Federation Peaket. Elsőként tárták fel a rejtelmes szakadék titkait, illetve választották hajójuknak, bemutatása után az Anfibo Delta MX et.

kanyontura felfele tasmania vadul hegyes esoerdejeben 01

A New River utolsó méterei a tenger előtt. Háttérben a Precipitous Bluff

A riport forrása a Packrafting in Tasmania csoportból Christoph Michel írása.

A New Riverrel néhány éve találkoztunk először, bejárva a South Coast Track ösvényt. Átgázoltunk a lagúnán, és megláttuk a folyó torkolatát a Precipitous Bluff tetejéről. Ez ébresztette fel érdeklődésünket.

lage von tasmanien sudlich von australien quelle wikipedia

Tasmania, Ausztráliától délre, forrás: Wikipedia

Úgy véltük, hogy a New River bejárható útvonal lehet a Federation Peak eléréséhez. Akkoriban viszont semmi információt sem találtunk a környékről. Majd a bushwalk.com fórumon ráakadtunk a híres "A New Riveren fel a Federationhöz" vitára, Dave Bremer sikertelen 2009-es kísérletéről. Dave úti beszámolóját olvasva először láttunk bele, hogy mit várhatunk. A fórum hivatkozott John McLaine „A borzalmak völgye” cikkére, amely felsrófolta érdeklődésünket és izgatottságunkat. Aztán megrendeltem Kevon Doran "Federation Peak"könyvét, abban volt néhány információ az útra vonatkozó korai elképzelésekről, az 1920-as évekből, illetve az 1949-es expedícióról a Geeves-tóhoz. Vajon igaz lehet, hogy sohasem járta be senki ezt a gyönyörű vonalat a New River lagúnájától, a Geeves-tóig?

kanyontura felfele tasmania vadul hegyes esoerdejeben 02

Andy a South Coast Track ösvényen, jó időjárásban

Kutatás és edzés évei következtek e túra előkészítéseként. 2015 januári sikertelen próbálkozásunk után most februárban valósítottuk meg nagy álmunkat: elindulni a New River lagúnától, követni a New Rivert a Geeves-tóig, megmászni a meredek lejtőt a Hanging Lake-ig (Függő-tó), majd a Federation csúcsra.

Hagyományos értelemben nem volt ez egy átlagos packraft-túra, hiszen a táv nagy részén dzsungelben kellett áttörni, vízben gázolni, úszni, csúszni-mászni, sziklát mászni, miközben ár ellen haladtunk felfelé.

kanyontura felfele tasmania vadul hegyes esoerdejeben 03

Nehéz sziklamászó hely, jobbra a vízeséstől. Majdnem három méter magas sziklatömb, fogás és lépés, nélkül, és nagyon csúszós is.

Kétszemélyes packraftünk fontos tényezője volt a sikernek. Evezhettünk a lagúnában, a New River alsó szakaszán és Geeves-tavon, és szállíthattuk benne hátizsákjainkat, miközben ár ellen nyomultunk a folyóban, vagy mély medencéket kereszteztünk kanyonokban.

kanyontura felfele tasmania vadul hegyes esoerdejeben 04

Szép szakadékszakasz a hetedik napon.

kanyontura felfele tasmania vadul hegyes esoerdejeben 05

Rövid alagúton kell átevezni

kanyontura felfele tasmania vadul hegyes esoerdejeben 06

Hatásos sziklaalakzatok a kanyon utolsó napján

Ez a szakasz szakadékok lenyűgöző láncolata, sok zúgóval és dübörgő vízeséssel, de csendes és békés medencékkel is. John McLaine nagyszerű cikket publikált a Wild magazinban, 2006-ban, leírva e hihetetlenül vad középső rész kihívásait és szépségét. Gyakran toltuk ár ellen a súlyos felszerelésünkkel megrakott packraftet. Segített átjutni mély medencéken, illetve magán a folyón, ahol túl erős a sodrás, hogysem úszni lehetne benne. Amint eléri a New River a nyitott völgyet, a Crest vonulattól délre, sokat veszít meredekségéből.

kanyontura felfele tasmania vadul hegyes esoerdejeben 07

A 13. napon: végre a Geeves-tónál. Isteni kilátás a Federation csúcsra

A folyó hirtelen átváltozik szelíden csörgedező patakká. Ám a következő öt, hat kilométeren, a Geeves-tóig, medrét többnyire vastagon benövi a szívós növényzet.

kanyontura felfele tasmania vadul hegyes esoerdejeben 08

A bivakolás legjobb módja lebegni a Geeves-tó fölött.

Két és fél napos extrém bozótharc vezetett annak a tónak a partjára, ahol utoljára és legélvezetesebben használhattuk packraftünket, átevezve a Geeves-tavon. Sima volt a víz, nem fújt szél, lenyűgöző növényzet szegélyezi a partot, heves eső után vízesések zuhognak le a Federation Peak meredek sziklafalain. Alulról nézve rémítően meredeknek látszik a Hanging Lake alatti hegyfal. Mindenfelé vannak áthajló részei, némelyik olyan nagy, hogy lentről is látni, mások a növényzet alatt rejtőznek. Mégis találtunk felvezető mászó utat, kellemes meglepetésünkre hat és fél óra alatt elértük a tavat.

kanyontura felfele tasmania vadul hegyes esoerdejeben 09

Christoph a Federation Peak szikláin

Az Anfibio Delta MX ideálisnak bizonyult New River túránkon, ahol nem vadvíz várt, hanem küszködés. Kulcsfontosságú volt nekünk a könnyűsége és megdöbbentően kis pakkmérete. Jól bírta a terhelést, esetünkben összesen 220 kilót.

kanyontura felfele tasmania vadul hegyes esoerdejeben 10

Utoljára használjuk hajónkat a Lake Geevesen, előttünk a tófal, balfelől a nagy áthajlással

Boldogok vagyunk, hogy megtettük ezt az utat, amely tényleg nagyon kemény és hosszú küzdelembe került, a kudarc jelentős esélyével. Biztosan nem próbáljuk meg újra…

kanyontura felfele tasmania vadul hegyes esoerdejeben 11

Végre célban! Gyönyörű időben a Federation Peak csúcsán

Szép volt, jó volt, elég volt!