A vízitúrázók egyik legnagyobb gondja, hogy miként jussanak a kiszemelt vízre szállási pont közelébe. Még hátizsákba csomagolható felfújhatóval sem jó 1-2 kilométernél többet gyalogolni, legfeljebb egy kicsi, könnyű packrafttal. Felfújhatót pedig gyakran azért vesz valaki, mert nem akar autóval bajlódni. Mégis kiesnek a tömegközlekedéssel nehezen megközelíthető helyek még egy „léghajós” sporttársnak is... Mármint, ha nincs kerékpárja!
Ha viszont kerékpárral indulsz kajakozni, akkor először figyelj, hogy a kerékpár alkalmas legyen személyed, kajakod, valamint csomagjaid összsúlyának cipelésére. A legtöbb összehajtható kerékpárnak 105 kg a maximális terhelhetősége, de van olyan is, amelyik csak 90 kg-ot bír el! Nagyon túllépni nem ajánlott! Egy nem összehajtható kerékpár ugyan jobban bírja a súlyt, de körülményes a kajakba helyezni. Azért persze meg lehet oldani, eleinte nekem is ilyen kerékpárom volt, ám mindig elém került a kajakban, zavarta a kilátásomat, s az élményt.
Mielőtt bármit a kerékpárhoz rögzítesz, már ha úgy akarod csinálni, ahogy én, akkor a kerékpárülést rögzítő csavarokat, csatokat rendesen meg kell húzni, hogy el ne mozdulhasson! Az is fontos, hogy a zsákot, benne a kajakkal a lehető legalacsonyabbra csomagold. Minél magasabb, annál labilisabb leszel…
Ahogy én csinálom: először is kiskerekű, összecsukható kerékpárt használok, amit ingyen szállíthatok vasúton, összecsukva pedig buszokra is felvihetem. A tévhittel ellentétben ezekkel is lehet gyorsan haladni, mert a sebesség nemcsak a kerék méretétől, hanem az áttételtől is függ. Kajakom védelmében a kerékpárom agyváltós és láncvédő is van rajta. (Az agyváltó masszívabbá teszi a hátsó kereket és a csepegő vizet is jobban bírja, a láncvédő pedig megakadályozza, hogy összeolajozd a hajódat és a fogaskerekektől is védi anyagát). Ha csak pár száz métert kell mennem, akkor nem állok neki a kajakomat a kerékpár csomagtartójára rögzíteni, hanem a hátamra vett zsákkal, tekerek. Így lehet legstabilabban kerékpározni, ez viszont eléggé igénybe veszi az ember hátát és az összehajtható kerékpár is ilyenkor a legsérülékenyebb, mivel ekkor helyezedik a legnagyobb terhelés a váz legsérülékenyebb összehajtó szerkezetére. Ha nagyobb távolságot kell kerékpároznom, mindenképp a hátsó csomagtartóra rögzítem a kajakot. (Fontosnak tartom, ne kelljen vinni plusz eszközöket, például kiskocsit, ládát, stb., mert azt a kajakba is be kell majd rakni, na meg cipelni kell az egész túrán, mint plusz súlyt.)
Kétféleképpen szoktam a csomagtartóra rögzíteni:
Az első változat nem igényel előkészítést, viszont több gyakorlatot követel, mert nem annyira stabil, mint a másik. Bicikliülésem hátuljába akasztom a gumipók kampóját, átvezetem a csomagtartóm hátulja alatt, majd visszahúzom úgy, hogy a gumipók másik kampója is az ülésem aljába kapaszkodik. Ez fogja majd meg a kajakzsákot, hogy az alja semmilyen irányba (főleg oldalra) ne csússzon meg. A gumipók pántjai közé kerül a kajakzsák. Aztán egy hevedert átfűzök az ülés alatt, ugyanott ahova a gumipók kampóit akasztottam be, majd a hátizsák összehúzó pántjával többször összefonva a zseben keresztülfűzve szorosra húzom. Heveder helyett lehet használni bármit, ami alkalmas a zsákot jól meghúzva rögzíteni az üléshez (kötél, spanifer stb.), viszont a gumipók nem alkalmas a rugalmassága miatt! Lényeg, hogy nagyon szorosra kell húzni, akkor marad stabilan a kajak a kerékpáron. Végül az evezőt áthúzom a gumipókon (a hevederen nem!), majd védőtokjának a felső tépőzáras részét rögzítem a kajakzsák fenti összecsatolós részéhez. Ez rendkívüli stabilitást ad a zsáknak és az evező sem tud lejjebb csúszni… Az egész folyamat kb. 2-3 percbe kerül és csak gumipók, valamint heveder kell hozzá.
A második változat annyi előkészítést kíván, hogy lehetőleg még otthon, keresztirányú rudat kell STABILAN felerősíteni a kerékpárülés hátuljához. Ha ez megvan, akkor a továbbiakban csak fel kell akasztani a kajakzsák vállpántját erre a rúdra és szorosra húzni a vállpántot (pár másodperc az egész). Ez az egyszerű módszer szinte hihetetlenül stabilan rögzíti a kajakzsákot, sőt bármilyen zsákot a kerékpár hátsó csomagtartóján. Azok, akik összecsukható kerékpárokkal túráznak hetekig és sok csomagot kell vinniük, gyakran rögzítik így csomagjukat. (A Brompton kerékpáros képet ennek a bizonyítékaként tettem fel. A kép nem az enyém!)… Mostanában tépőzáras bilincsekkel felerősített csomagtartó szélesítőt is használok, de ez nem a stabilitás miatt kell, hanem ezzel védem a kajakzsák alját, mert a keskeny csomagtartó idővel kidörzsölheti az alját. A tépőzáras bilincsekkel a szélesítő fel- és levétele kevesebb, mint egy perc alatt megoldható… Így felpakolva volt, hogy 10-20 kilométereket is kerékpároztam a kívánt partszakaszig, vagy a kikötési hely és a vasútállomás között. Természetesen a rögzített kajakkal a csomagtartón nem lehet kaszkadőr-bemutatókat tartani, sőt vigyázni kell a padkáknál, gödröknél is, hogy ne sérüljön a kerékpár. A csomag viszont, ha jól rögzítetted egyik módszerrel sem fog leesni, elmozdulni. Valószínűleg gyorsasági versenyeket sem fogsz nyerni, mert a lényeg az óvatosság. Ugyanakkor különösebb erőfeszítés nélkül nagyon messzire lehet eljutni, mi több, szerintem egy átlagos biciklitúrát is simán meg lehet így a kajakkal a hátad mögött tenni. Egyszer majd kipróbálom…
Mindezt annyival egészíteném ki, hogy ezek a csomagrögzítési módok csak kiskerekű kerékpárokhoz alkalmasak, valamint a kajakzsákok, a kiskerekű kerékpárok és a ti magasságotok között is vannak eltérések, tehát szükségetek lehet saját ötletekre is a jó rögzítéshez. Ha valaki bizonytalan, vagy nagyon biztosra akar menni, használhatja a két rögzítési módszer bármilyen kombinációját is. A lényeg, hogy mindenképen próbálja ki előbb otthon, mielőtt túrára indul!
Az összecsukott kerékpár elhelyezése a kajakban: két kerekére, a kihajtott biciklitámaszra, valamint a leeresztett ülés nyeregcsövére támaszkodik, gyakorlatilag négy lábon áll, nagyon stabilan. Annyira hátratolom, hogy a kajaknak az oldalhurkái nem engedik jobbra-balra elmozdulni és a kajak vége hátrafelé sem engedi mozdulni. A kajak gyűrűin, a kerékpár vázán és kerekén átfűzött gumipókkal és a hevederrel stabilan rögzítem a biciklit a kajakhoz. Szerencsére az összecsukott kerékpár és a kajakok gyűrűi erre rengeteg lehetőséget adnak. A kerékpár alapos rögzítése nagyon fontos, mert még a legstabilabb kajakokkal is érhet baleset! A jó rögzítéshez a kajak alaptartozékai nem elégségesek, azok kisebb csomagokhoz valók, tehát mindenképpen kell vinnetek rögzítő eszközt!
Ily módon nem egyszer utazott már a hátam mögött a kerékpárom, a Gumotex Rush 2 és a Gumotex Thaya hátsó részében. A különböző időszakokban készült szelfik ezt hivatottak bizonyítani, nem önmutogatás a célom. Volt úgy is, hogy ketten mentünk két összehajtható kerékpárral a Thayával. Még így is elfértünk, bár jóval szűkösebben. Ekkor az egyik kerékpár elől, a másik hátul volt a kajakba rögzítve. Véleményem szerint bármelyik felfújható kajakkal, kenuval lehet kerékpárt szállítani, amelyik stabil a vízen, még egyszemélyesekkel is. Borulékony, izgága hajóra viszont nem tennék kerékpárt, mint ahogy vadvízre, tengerre sem vinnék…