Jó ütemben halad a Mosoni-Duna torkolati szakaszának vízszint-rehabilitációja, a beruházás műszaki készültsége meghaladja a hatvan százalékot – mondta a Torda-szigetnél épülő torkolati műtárgy egyik acél elzáró táblájának beemelése előtt tartott sajtótájékoztatón a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházás miniszteri biztosa.
Kara Ákos országgyűlési képviselő hangsúlyozta, hogy a munkálatok a koronavírus-járvány ideje alatt is folytak, határidőre el fog készülni a beruházás. Hatására megemelkednek a Mosoni-Dunán a kis- és közepes vízszintek, így megvalósul a terület rehabilitációja, hajózhatóvá válik a folyó Győrnél is, ami kedvez a turizmusnak, emellett javul az árvízvédelmi biztonság – tette hozzá.
Felidézte, hogy a fejlesztést az a 2012-ben elindított népi kezdeményezés alapozta meg, amelyet mintegy 80 ezren írtak alá, a szigetközi Öreg Duna-meder és győri Mosoni-Duna-szakasz vízgazdálkodási megoldásának megvitatására.
Láng István, az Országos Vízügyi Főigazgatóság főigazgatója arról beszélt, hogy a szélsőségesen alacsony, vagy magas vizet kezelni kell a Dunán, hiszen ahol alacsony a vízszint, ott területek száradnak ki, ahol magas, ott mindig áradás van.
A műtárgy a természetvédelem, a közlekedés és a jólét metszetében van – fogalmazott, hozzátéve, hogy a térség nagyot fog előrelépni a fejlesztéssel, Győrben megjelenhet a dunai vízi közlekedés. A próbaüzemet követően a műtárgy 2022-ben fog üzemelni – mondta.
Németh Tamás, a kivitelező ügyvezetője ismertette, hogy harminc hónappal ezelőtt kezdték el a munkát, 23 hektáron készítették elő a területet, 5,5 kilométer hosszan ideiglenes utakat építettek és eddig mintegy negyvenezer köbméter betont dolgoztak be. A véneki oldalon elkészült az árvízvédelmi töltés, most az elzáró szerkezeteket építik be.
A beruházás után ezen a műtárgyon keresztül folyik a Mosoni-Duna vize, így tudják szabályozni a vízszintet – mondta, hozzátéve, hogy lesz egy 12 méter széles és 90 méter hosszú hajózó zsilip. További két zsilip szabályozza a vízszintet, ezek szintén 12 méter szélesek.
Kitért arra is, hogy a műtárgy része lesz egy híd, amelynek első gerendáit várhatóan ezen a hétvégén emelik be. A hídon kerékpárút lesz, a töltés pedig aszfalt burkolatot kap. Építenek egy irányító épületet is, amelynek alapozása már megtörtént.
Dézsi Csaba András, Győr polgármestere azt emelte ki, hogy a műtárgy a megyeszékhely szempontjából kiemelt jelentőségű, mert üzembe helyezése után a városban erősebb lesz az árvízvédelem, emellett egész évben csaknem egységes vízszintet tud biztosítani, ami lehetővé teszi, hogy a Mosoni-Duna hajózható legyen.
A beruházást az Európai Unió kohéziós alapjából és hazai költségvetési forrásból finanszírozzák.
Forrás: MTI