Hol egyedül kajakoznál, hol párosan? De sosem szeretnél hajót felrakni a tetőcsomagtartóra, inkább vinnéd az autó belsejében? Nincs garázsod, mégsem felfújhatót akarsz? Akkor lehet, hogy ez a modulrendszerű kajak való neked.

Német fejlesztői így emlékeznek a kezdetre: 2018 augusztusában, egy örömevezés után jutott eszükbe, milyen lenne egy helytakarékosan tárolható, csomagtartóban szállítható, és néhány darabból percek alatt összerakható kajak. Az ötlet amúgy nem új, de van annyira jó, hogy érdemes elgondolkozni rajta. Megszületett a gondolat, a kihívás, a dzsinn, amely már nem engedte magát visszagyömöszölni a palackba. A gyakorlati kivitelezéshez több problémára kellett választ találni, mint a kajak részeit szárazon és vízen is hézag nélkül összekapcsoló, egyszerűen kezelhető szerkezet; igényes kajakosoknak is megfelelő, a merev kajakokétól nem elmaradó menettulajdonságok; mindez Európában kifejlesztve és gyártva; elfogadható árért.

natseq 01

Sok emberrel beszélgettek, végül találtak egy forgóformázásra (rotomoulding) szakosodott osztrák céget, illetve elkötelezett kereskedőket és aktív kajakosokat, akik segítettek az utolsó simításokban. Köztük volt a túrakajakjairól híre Delsyk Design fontembere, Mike Neckar is, akinek „Necky“ kajakjai kultikusnak számítanak.

Hogy arcot adjanak az ideának, 2019-ben létrehozták a „Kayak Innovations“ márkát, és e nevet hivatásuknak tekintik: újszerű termékeket akarnak kifejleszteni és értékesíteni a kajaksportban. Startup vállalkozásként kicsik és rugalmasak szeretnének maradni. Mondhatni, flexibilisek, mint az egy- vagy kétszemélyesként is használható kajakjuk.

natseq 04

A kajak

A Natseq, mint előre kitalálható, a kajakot feltaláló inuitok (eszkimók) nyelvéből származik, és gyűrűsfókát jelent. Fő jellemzői: pontosan illeszkedő darabokra szedhető, szabadalmazott kapcsokkal gyorsan összerakható és szétszedhető, egy- vagy kétszemélyes konfigurációban lehet használni, de mindez nem rontja viselkedését a vízen. Mivel németek tervezték, lapaj termetű egyének is jól elférnek benne, kétméteres testmagasságig, akár többhetes expedíció valamennyi felszerelésével és készletével. Egyesként 160 kiló a teherbírása, kettesként 260. De csak két beülő van, nincs hová tenni gyereket, kutyát.

natseq 06

Alkotói szerint a Natseq könnyen irányítható és élvezetesen evezhető. Víz alatti része hidrodinamikus, nem U-szelvényű, hanem élei vannak, kicsi a nedvesített felület, ideális a hosszúság és a szélesség aránya, legnagyobb szélességét a beülő mögött éri el. Szétszedve nem túl nehezek a darabjai, filigrán alkatú személy is le tudja vinni egyedül a vízpartra. Ha pedig vízre tették, nem marad el a merev kajakoktól.

Piros, kék és zöld színben készül. Menet közben is jól elérhető rakodórekeszeinek fedele a hajó többi részéhez illik, nem attól elütő fekete gumi. Szabadalmazott részlet az egyedül, könnyen összeilleszthető kapcsolódó felület és a darabokat hézag nélkül összehúzó feszítőcsat, illetve a fokozatmentesen állítható háttámla. A kajak anyaga nagyszilárdságú, UV-álló, forgóformázáshoz való műanyag. A szerelvényeket nem az iparágban szokásos módon, a hajótestet átfúrva, átmenő csavarokkal rögzítik, hanem a műanyagba öntéskor beültetett menetes hüvelyekkel. Így nagyobb a szilárdság és biztosabb a vízállóság. Mivel eleve külön kamrákból áll a Natseq, vízzel teljesen megtelve sem süllyed el. Persze, amellett, hogy bepakolható egy tágasabb kocsiba, elég szilárd tetőcsomagtartón szállításhoz is.

natseq 06

Kayak Innovations Natseq adatok:

  • Hosszúság, egyes: 4,09 m
  • Hosszúság, kettes: 5,6 m
  • Szélesség 0,59 m
  • Súly, egyes: 29 kg
  • Súly, kettes: 45 kg
  • Orr-rész hossza és súlya: 1220 mm 6,4 kg,
  • Egyes beülő hossza és súlya: 1567 mm 14,4 kg
  • Tandem beülő hossza és súlya: 1604 mm 15,3 kg
  • Hátsó rész beülő hossza és súlya: 1469 mm 8,8 kg
  • Legnagyobb magasság: 381 mm.
  • Raktér elöl 67 l, hátul 87 l, rekesz a középső beülőnél 3 l
  • Egyes térfogata 341 l
  • Kettes térfogata 544 l
  • Beülő pereme kívül: 950 x 530 mm, belül: 880 x 470 mm
  • Az egyes listaára kb. 1350 euró
  • A kettes listaára kormánnyal kb. 2100 euró

natseq 09

Tulajdonosi tapasztalatok

Pozsonyi Ferenc sporttársunk beszél kajakos előéletéről, mondja el, milyen kajakjai vannak, milyen igényekre, felhasználói profilra és hogyan választotta ki, vásárolta meg saját kajakját, s milyen észrevételei vannak használatától, ár/érték-arányáról.

natseq 12

Gyerekkoromban hat évet kajakoztam, az első évben még csak indián kenuban indultunk versenyeken, de aztán eszkimó kajak, MK végül K hajókban versenyeztünk. Edzőnk jóvoltából, aki nagy hangsúlyt fektetett a játékos gyakorlásra, fel tudok állni a K1-ben, és vízből vissza tudok szállni a hajóba. 16 éves koromban hagytam abba, de egy gyerekkori barátom jóvoltából 40 évesen újra lett egy K1-em, és azóta több-kevesebb rendszerességgel járok újra kajakozni. Régóta szerettem volna a bérelt kenus vízitúrák mellett túra jelleggel is kajakozni. 13 éve vettem is egy 3,5 m hosszú 63 cm széles, kormánnyal felszerelt polietilén kajakot, a kenutúrák előtti bejáráshoz, a Rábára tökéletes is volt, de evezősebb folyókon az indián kenukkal is nehezen tartotta lépést. Ráadásul egyedül még a bejárás sem az igazi. Szerettem volna elmenni a feleségemmel is, de ezt csak párosban (kettes kajakban) tudtam elképzelni, mert nagy közöttünk a sebességkülönbség. Mivel én megülöm a keskeny, gyors hajókat, a nejem meg több stabilitást kíván, ráadásul a kajakozáshoz gyengébb nálam – vagy én sportolok, vagy ő. A páros kiegyenlíti a különbséget, egyszerre tudunk mindketten elfáradni, és együtt haladni. Tavaly kölcsönkértem egy páros RTM kajakot egy Szigetközi bejáráshoz, és az körülbelül 45 kilogramm volt, a kocsi tetejére feleségem már nem tudta feltenni a könnyebbik felét. Ekkor vetettem el a páros polietilén hajó tervét, és ezután találkoztam először a moduláris kajak ötletével. Egy másik gyártó moduláris modelljével kacérkodtam közel egy évig, de a magyar szakemberek szerint az a gyártó Kínában készítteti a polietilén hajóit, és nem megfelelő az anyagösszetétel, egyenetlen a falvastagság, pontatlan a modulok illesztése, csapnivaló a garanciális ügyek intézése. Nem mertem belevágni, és ekkor jött szembe a pont erre a problémára született Natseq. Hangsúlyozottan Németországban készül, és a konkurens gyártó problémáit figyelembe véve alakította ki a hajóját. Itt viszont hiányoztak a tapasztalati évek, a jövő biztonsága, hiszen startupról van szó.

natseq 14

Belevágtam, és megrendeltem egy „közeli” (német-osztrák határ közeli) disztribútortól a hajót. Párosat természetesen, és azonnal kértem hozzá kormánylapátot is. Egy hét után mehettem érte átvenni, és kormánylapát nélkül ki is próbáltuk a közeli Ilz duzzasztott taván. Hamar beigazolódott, hogy egyedül evezve gond nélkül ment az iránytartás, de ha ketten eveztünk (én ülök elöl a kormányzás és a keskenyebb modul miatt), akkor már folyamatosan korrigálnom kellett kormánylapát híján. A hajó szétszedve úgy elfér az egyterűben, hogy mellé még hárman be tudunk ülni csomagokkal. Az orr-rész beledugható a beülőbe, így a pároshoz is csak 3 modulnak kell hely, a két oldalára fordított beülő modul tetejére rakom fel a farok-részt.

natseq 17

Rendszeresen megyünk vele evezni, gyorsabb folyású folyókon az összehajtható kerékpárt felrakom a hátsó részre és azzal megyek vissza a kocsiért. A sebessége nem egy versenykajaké, de nem túrja a vizet és rendkívül stabil, bármikor felállhatok benne. Átemelésekkor két részre szoktam szétszedni, úgy egyedül is áthordom, de ketten még kényelmes is.

natseq 23

Eddig nem bántam meg, remélem még hosszú évekig fog szolgálni, elvileg a polietilén elnyűhetetlen, és remélem, ha netán szükséges lesz, alkatrészben sem lesz hiány. Ha Téged is érdekel, szívesen segítek.

Kattints a képre a galéria megnyitásához!

Kayak Innovations Natseq

Írta Pupu és Pozsonyi Ferenc, fotók a szerzőktől és a gyári archívumból

Free Joomla Lightbox Gallery

Comments powered by CComment