Kimondottan a magyar igényeknek és vásárlóerőnek megfelelő, jó ár/érték-arányú hajókkal lép színre az EcoKayak. Utánanéztem a háttérnek és a kínálatnak.
Egyáltalán miért van szükség új márkára, egy kis ország erősen korlátozott felvevőpiacán? Megvan az oka, kettő is, és mindegyik eléggé nyomós ahhoz, hogy indokolja a vállalást.
Az első, hogy a neves autó-, kerékpár-, hajó- és egyéb márkák tisztában vannak szépen csengő nevük és csillogó logójuk vonzerejével, jól ki is használják árképzésükben. Egy háromágú csillagot, kék-fehér propeller-emblémát vagy négy ezüst-karikát viselő kocsi vevője nemcsak járművet kap, hanem ráadásul belépőt egy elitista klubba, jókora tagsági díjért. Ez hozzá tartozik életérzésükhöz, nincs semmi baj vele, ártatlan kedvtelés. Ugyanakkor megfigyelhető a másik pólus: sokan vesznek Daciát Renault helyett, mert őket a használati érték érdekli, amely nem egy esetben meghaladja a konszernvezető brand típusaiét, de jóval kedvezőbb költséggel. Ők a józan vásárlók, akik egyetértőn összekacsintanak, és mosolyogva, elégedetten használják szerényebb kocsijukat.
A második ok sem elhanyagolható. Az egészséges, sportos életmód előretörésével, amelyre ráerősített a koronavírus járvány, megnőtt a kajakok, kenuk, SUP-ok iránti igény. Annyira, hogy sok márka küzd kapacitáshiánnyal, nem tudják teljesíteni a megrendeléseket. Mit tesznek e helyzetben? Rangsorolják piacaikat: elsősorban a tőlük régebben és nagy darabszámban bevásárló nyugat-európai országokat preferálják, Magyarországra vonakodva, keveset szállítanak, előfordul egyéves várakozási idő is. Ennyit pedig kevés ügyfél hajlandó kiböjtölni.
Így nyílt meg a piaci rés egy gazdaságos, de nívós hajókat kínáló magyar márka előtt – a Római-parti Kajak szaküzlet szemfülesen észrevette és ügyesen betölti. Üzleti modellje egyszerű, de életképes: Kínában gyártat és nálunk értékesít. Már túl vagyunk az időn, amikor, gagyit sejtve, felhúzták az orrukat az emberek a kínai termékektől. Az ázsiai óriás nagy léptekkel halad a csúcstechnikájú ipar vezető pozíciója felé, és kommersz termékei is teljes mértékben megütik a mércét. Megannyi iparágból hány, de hány európai prémiummárka gyártat náluk? Se szeri, se száma. Szóval nem megalkuvás ottani beszállítóra hagyatkozni, hanem felszállás gyorsvonatra.
Fontos szempont, hogy a kajakgyártásban eluralkodott egy viszonylag új technológia, a forgóformázás. A két félből álló acélforma (egy ilyen előállítása óriási munka és költség, csakis nagysorozatú termeléssel fizetődik ki) alsó felébe beszórják a műanyag-granulátumot, akár a kívánt színeloszlással, rácsukják a felső felét, és melegítve forgatják az egészet. A megolvadt műanyag egyenletesen eloszlik, végig egyforma falvastagsággal. A formát fokozatosan hűtve tovább forgatják a teljes megszilárdulásig. A végén kiemelt kajak hajszálpontosan tarja a méreteket, külső felülete tükörsima, és mivel anyagában színezett, karc, kopás nemigen látszik rajta. Az alapanyag rendkívül szívóssá, strapabíróvá, hosszú életűvé teszi, durvább, vadvízi és tengeri használatban is.
Akárhol alkalmazzák a forgóformázást, ugyanolyan eredményt ad, bármilyen márkanév áll a gyár előtti totemoszlopon. A vevő mindenütt ugyanazt aminőséget kapja, jelentős különbség csak a kajak konfigurálásában, felszerelésében lehet. Szomszédos vagy közeli országokban néhány cég beruházott forgóformázásos üzembe, amelynek költségeit kik is fizetik meg? Persze a vevők… Kínai beszállítással ugyan jelentős költségtényező a konténeres tengeri fuvarozás, de biztosan, határidőre érkeznek a szállítmányok, nem kell bizonytalan ideig várakozni. Végeredményben ezzel együtt is mintegy 15 százalékkal kedvezőbb az ár az európai gyártókénál, ami nem kis előny.
Tehát, mindent összevetve, egyértelműen van értelme Kínában körülnézni, ott is olyan cégnél, amely elég sokféle típust állít elő, hogy közülük ki lehessen válogatni a magyar igényeknek megfelelőt. Nagy tapasztalatával, sok vevővel konzultálva, a Kajak üzlet négy típust rendelt meg, olyanokat, amelyek a legnépszerűbbek nálunk. Mindegyik beülős kajaknak van iránystabilizáló gerince, szkegje vagy kormánya és zárható rekeszfedele, praktikus csomagrögzítő gumizsinórral kiegészítve.
Az EcoKayak kínál egyes (Adventure, Challenger és Supreme), kettes (Ranger) és hármas kajakot (Family). Hármast? Igen! Vevőkérdezésekből ugyanis kiderült, hogy van igény ilyenre, például nagyobb gyereket nevelő házaspárnak, háromfős baráti társaságnak, vagy olyan párnak, aki kutyáját vinné vízre. Nota bene: egy ilyen tripla hajó 350 ezer forint körül kóstál, amennyiért másutt egyes kajakot kapni.
Szerintem érdekes kezdeményezés a kajakok Daciája, az EcoKayak márka létrehozása, figyelemmel kísérem a fejleményeket, és beszámolok róluk. Nagyon várjuk, hogy típusaikat kipróbálhassuk, bemutathassuk a Vízjáró Magazinban.
A szerkesztő megjegyzése. Olvasóinknak úgy tűnhet, hogy a Vízjáró Magazin részrehajlóan elkötelezett a Kajak szaküzlet iránt, hiszen aránytalanul többet mutattunk be választékukból, mint másokéból. Ilyesmiről szó sincs! Egyformán nyitottak vagyunk mindenki felé, több kereskedést is megkértünk, hogy segítsük egymás munkáját és az olvasók/vásárlók tájékoztatását. Volt, akivel sikerült néhányszor együttműködni, másokkal egyáltalán nem, de legjobban a Kajak használja ki a lehetőségeket. Előnyük a Duna-parti üzlet, ahol nagyon könnyű vízre tenni hajókat. Most is felhívom a gyártók, kereskedők figyelmét, hogy bárkitől szívesen fogadunk információt, kipróbálható hajót, felszerelést. Hajrá, potenciális partnerek!