Új márka, új hajóstílus jelenik meg a Vízjáró Magazinban. Két külön világot kapcsol össze, a horgászást a kajakozással. Kipróbáltuk, és megállapítottuk, hogy mindkettőben helytáll, ügyesen felel meg eltérő követelményeknek.
Az új magyar márkát, az EcoKayakot a római-parti Kajak szaküzlet vezette be, kifejezetten a hazai igények kielégítésére állította össze és árazta be kínálatát. A hajók konstrukciója korszerű, a gyártás csúcstechnológiájú, a minőség jó átlagot képvisel. Kemény polietilénből (HDPE) készülnek, forgóformázással: a fémforma alsó felébe betöltik a megfelelő mennyiségű és színű (színkombinációjú) szemcsés műanyagot, rácsukják a forma felső felét, és melegítés közben folyamatosan, térben forgatják az egészet. Így a megolvadt anyag egyenletes falvastagsággal oszlik el, felülete sima lesz. A forgatást a teljes lehűlésig és megszilárdulásig folytatva biztosítják az egyöntetű szilárdságot. Az ilyen kajakok szinte elnyűhetetlenek, és mivel anyagukban színezettek, karcolás, ütésnyom nem látszik meg rajtuk, keményebb bánásmód (vadvíz, tengeri kajakozás) esetén is sokáig megőrzik újszerűségüket. Kölcsönzőknek éppúgy megfelelnek, mint magánszemélyeknek.
A többféle EcoKayak közül kettő kimondottan horgászásra való: az egyszemélyes Dream Hunter 350 és a páros Giant 390. Most az utóbbiról van szó.
Mivel soha életemben nem pecáztam, és előreláthatólag nem is fogok, a lelkes horgász Barnabást nyertem meg társamnak a próbaútra. Kajaknak elég különös a Giant, egy jó nagy, 390 centiméteres és 36 kilós sit on top típus, de szokványos, a kajak aljában lapuló ülés helyett két alumíniumvázas, rövid lábú, textilhuzatú székkel. Felszerelése is árulkodik rendeltetéséről: két süllyesztett, illetve két forgatható horgászbot-tartó, mindkét ülés előtt tágas, vízhatlanul záródó fedelű tároló az apróbb kellékeknek, oldalain evezőtartó, hátul pedig nyitott tárolóhely, gumizsinórral. A kétoldali fémsínekre eszköztartó polcot lehet felszerelni. A műanyag felületei csúszásmentesek, az egész kajak jó minőségi hatású. Álcázó terepszínével nem tűnik fel természetes környezetben, belesimul a nádasba, galériaerdőbe. Pakolókapacitása nem túl nagy, két személy sátra, tábori felszerelése, bogrács, egyebek nehezen férnének el, a Giantot elsősorban rövid kiruccanásokra tervezték.
Körüljárás, meggusztálás után vigyük le a vízpartra! Nagy vagányul felkaptuk, elöl az orrból kiformált markolatnál, hátul egy kisebb, zsineges fogantyúnál megragadva. Elbírtuk, de nem könnyű cipelni, a próba végén beadtuk a derekunkat, kiskocsin toltuk vissza. Két férfi fel tudná rakni autó tetejére, ha elég magas termetűek, és jó erőben vannak. Úgy tűnik, hogy elsősorban víz-közeli nyaralók tulajdonosainak lehet jó választás, akik nem mindig a stégjükről szeretnék lógatni a zsinórt, hanem szívesen eveznének el a Ráckevei Duna, a Velencei- vagy Tisza-tó, illetve a Balaton nádasai közé. Mindenesetre sokkal-sokkal könnyebb szárazföldön mozgatni, szállítani, mint egy ladikot.
Na és vízen? Itt jött a meglepetés! Amilyen bumfordi partra vetett halként a Giant, olyan jól mozog természetes elemében, a vízen. Kezdve azzal, hogy nem beülni kell egy szűk nyílásba, hanem komótosan letelepedni a két széken. Nagyon kényelmesek, támladőlésük állítható, hálós anyaguk átszellőzik. Az elsőt, egyetlen mozdulattal megfordítva, szembe ülhet egymással a két horgász, vagy az apuka, a gyerekét tanítva a mesterség fogásaira. Egész nap el lehetne üldögélni rajtuk, és a parton is használhatók. Fűrészfogas lábtartók felelnek meg különböző testalkatokhoz. Jól bele tudtam magam feszíteni a kajakba, „együtt voltam vele”. Az első evezőcsapásoknál éreztem egy pici imbolygást, hiszen jóval magasabban van a súlypontunk a szokásosnál, de ez, némi megszokással, hamarosan megszűnt. Szélessége stabillá teszi, vélhetően jól megfelel nagyobb halak fárasztásához, kiemeléséhez. Fenékbordáival nagyon jól tartja az irányt a kajak, finom evezőmozdulatokkal érzékenyen kormányozható, de nagyobb, hirtelen fordulóhoz erélyesebben kell belenyúlni. Ez rendben is van egy kormány nélküli hajótól.
Kíváncsi voltam, nem zavarja-e az evezést a hátsó tartókba dugott két horgászbot. Nem –, csak egyszer-kétszer ért hozzájuk a lapát, akkor is gyengén. Úgy mentünk, mint egy közönséges túrakajakkal. Megérkezve a csendes öbölbe, Barnabás munkához látott. Persze nem várhattuk, hogy a menetpróbánk kedvéért odatóduljanak és harapjanak a halak, nem is telt meg halászlének valóval a szák, de azért lett zsákmányunk: egy kagyló… Társam mozgolódása, dobásai nem billegtették meg hajónkat, úgy véltük, hogy nagyobb hal megakasztása, fárasztása sem lenne bajos. Ha közben a szerelék változtatására lenne szükség, minden hozzávaló ott van az ülés előtti tárolóban, ugyanolyan nyugodtan lehet bíbelődni vele, mint a parton ülve. Barnit felvillanyozta a horgászás ilyen módja, nagyon tetszett neki, miként a Giant is.
Ideje visszatérni a bázisra. Hogy tiszta képet kapjak a Giant, mint kajak, kvalitásairól, megkértem Barnit, hogy szentelje csak figyelmét továbbra is a horgászásnak, majd egyedül evezek, sodrás ellen, a Dunán. Hűha, jobban megy ez, mint számítottam rá! Nyoma sem volt a várt „tengeri tehén” effektusnak, sok órán keresztül bírható erőkifejtéssel haladtunk felfelé, nagyjából 4 km/órás sebességgel. Elégedett voltam vele.
Megint kereszteznünk kell a Dunát. Mellénk szegődött a szerencse: épp akkor jött egy nagy önjáró teherhajó, egy motorcsónak és egy gyors motoros jacht. Rendesen felhullámosították az addig sima vizet, így kiderült, hogy nagyon jó a Giant másodlagos stabilitása is, könnyedén himbálózott a hullámokon, nem éreztem magam bizonytalanul kakasülőmön. Egyáltalán nem csapott be víz. Eszerint tavon is rendesen viselkedne, ha megerősödik a szél.
Végül is arra a következtetésre jutottam, hogy nem kizárólag a kívánt hely elérésére és ottani horgászásra alkalmas a Giant, hanem ha erre, mint fő célra vásárolja meg valaki, használhatja túrázgatásra is, a halak iránt nem különösebben érdeklődő feleségével, gyerekével vagy barátjával. Sokkal többet kap így a vízi világból, mintha örökösen ugyanarra a stégre vagy horgásztóhoz ülne ki. Sőt, lehet, hogy a változatosság eredményesebb horgásszá is teszi. A kényelmes, magas ülésű sit on top kajak egész más, sportos evezést tesz lehetővé, mint egy ladik, sőt, akár sportos testedzéssel válthat ki egy motorcsónakot. Figyelembe véve a lehetőségek sokféleségét, úgy gondolom, hogy a horgászást kajakozással szívesen kombináló embereknek, negyedmillió forintos (az egyszemélyes Dream Hunter 219.900-ba kerül) vételárával jó választás lehet a Giant.