2019 júliusában vásároltam meg a Thayat, elsősorban nem magamnak, hanem a „csajoknak” (feleségemnek és lányomnak), hogy ne egyéni szabadidős elfoglaltság legyen a kajakozás (én 2018 óta elég intenzíven vízitúráztam felfúható SUP „deszkámmal”), hanem családi.
Sokat túrtam a netet, rengeteg tesztvideót néztem meg, komoly vízitúrázók írásait olvastam el döntés előtt. Viszonylag hamar letisztult a kép: tartós használatra, megbízható minőségben két márkára csökkentettem a keresést: a cseh Gumotexre és az osztrák Grabnerre. A következő körben – főként az ár, de a hajók tömege miatt is – kizártam a Grabnert is. Maradtak tehát a különböző Gumotex modellek (Swing2, Twist2, Solar, Thaya, Seawave). Leginkább a Solar tetszett, mert úgy éreztem, hogy ár/érték-arányban a mi felhasználásunkra az lenne az ideális. Úgy is mentem el a székesfehérvári boltba, hogy „kérek egy piros Gumotex Solart”. Ott azonban ki volt állítva egy Thaya, amit megtapogattunk, megnézegettük a lányokkal és elbeszélgetve az eladóval elbizonytalanodtunk: legyen inkább a Thaya? Komoly dilemmába kerültem és legalább fél órát ott topogtunk, hasonlítgattunk és mérlegeltünk. Megér-e a Thaya plusz 70 ezer forintot? Igazából ez egy Solar, dropstitch aljjal és +9 cm szélességgel...
Summa summarum, a Thayával jöttünk haza. Ott helyben ezek az érvek billentették a mérleg nyelvét a drágább hajó felé: kényelmes dropstitch ülések, dropstitch alsó légkamra, ami a SUP tapasztalati miatt is nagyon szimpatikus volt, valamint a 89 cm szélesség, melytől fokozott stabilitást vártunk. Ez utóbbi a lányoknak, mint meglehetősen kezdő vízitúrázóknak, igen fontos érv volt.
Az új hajó első bevetésével nem sokat teketóriáztunk, már másnap, július 14-én, elvittük a Szigetközbe kipróbálni. Első használat után szerelem lett. Természetesen én is kipróbáltam, és azt kell mondjam, elismeréssel adózom a Gumotexnek. A hajót felfújni és bevetésre teljes mértékben előkészíteni szerintem 8-12 perc. Az ülések nagyon kényelmesek (azóta több helyen láttam, hogy más Gumotex vagy Grabner hajók gazdái is Thaya-ülésre cserélik a sajátjukat – külön rendelhető). A hajó bomba-stabil, ezzel felborulni csak extrém körülmények vagy emberi hülyeség miatt lehet. Remekül siklik, gyorsabb, mint a SUP deszkám, ami természetesen a fizikából ered: 90 cm-rel hosszabb a maga 410 centiméterével. A 0,5 bárra felfújható, kemény aljának köszönhetően akár fel is lehet benne állni, annyira kemény.
Fel lehet benne állni olyan stabil
Beszéljünk egy kicsit a méretekről, specifikációkról!
Felülnézetből (forrás: gumotexboats.com)
- Hossza: 410 cm
- Szélessége: 89 cm (9 cm-rel szélesebb a Solarnál)
- Légkamrák: oldal kamrák: hagyományos tömlők 0,2 bár nyomásra fújva, alsó kamra: dropstitch 0,5 bárra pumpálva
- Tömeg: 17,5 kg (Solar: 16 kg)
- Maximális tömeg: 230 kg
- Anyaga, mint mindegyik Gumotexé: Nitrilon
- Szállítható személyek száma: 2 felnőtt és 1 gyerek
Alapesetben két ülést adnak hozzá, de rendelhető harmadik is (mi nem láttuk szükségét), valamint szkeg, javítókészlet, 80 literes vízhatlan Gumotex zsák, szivacs jár hozzá tartozékként. A pumpa nem része a csomagnak, azt külön kell megvásárolni. A szelepek: a többi Gumotexből is ismert push-push ventil. A Thaya alsó kamráján – a többi Gumotex-szel ellentétben – nincs túlnyomást szabályozó szelep. Feltételezem, hogy a dropstitch kevésbé érzékeny a túlnyomásra és a gyári 0,5 bárnál jóval nagyobbat is kibír, de ez csak a magánvéleményem, melyet a SUP-os tapasztalatom mond. Szabálykövető állampolgárként nem javaslom átlépni a gyári értéket.
A hajóban az üléseket hevederekkel lehet az oldalsó D-gyűrűkhöz rögzíteni (négy különböző helyen vannak ilyenek), illetve az ülések alsó hevederét az alsó kamra fix pontjaira is érdemes rögzíteni, így garantáltam nem csúszkálnak az ülések. Tapasztalatom szerint enélkül sem, de így biztosított a stabil üléshelyzet. A támla és az ülés alja külön kamrából áll, így a használója külön-külön be tudja állítani a kellő nyomást. Ez egyéni ízlés kérdése, én igyekszem minél keményebbre fújni. Szájjal is felfújhatók az ülések valamint a lábtámaszok is. Abból is kettő van: egy téglalap alakú a hátul ülőnek és egy félkör alakú az elsőnek. Mindkettő szintén dropstitch. Nagyon praktikusak, jól használhatók, rögzíthetők.
A Thayán (a Solarhoz hasonlóan) elöl és hátul is van „deck”. Hátul elég hosszú (lásd fotókat), így szépen alá lehet pakolni a holmikat. Az egész hajót lefedő „spritzdeck” (hullámkötény) nem kapható a Thayához (ellentétben a Framurával, a Seawave-vel és a Rush-sal).
Az esetleg belapátolt, illetve becsapódott vizet javasolt időnként eltávolítani. Erre a célra a hajó hátuljában van egy praktikus úgynevezett „lencsenyílás” (a német Lenzöffnung szóból magyarítva). A hajót megbillentve ott lehet leereszteni a vizet. Vadvízi túrákon szerintem egy fenékpumpa hatásosabb ennél a módszernél, de erről majd külön írok egy másik cikkben.
Itt látszik a fogantyú és a lencsenyilás is
A lencsenyilás azonban másra is jó! Ide lehet rögzíteni a gyári kormánylapátot. Most talán sokan felkapják a fejüket, hogy a Thayához meg a Solarhoz nem is lehet kapni kormánylapátot, csak a Framurához, a Seawave-hez meg az új Rushokhoz. A gyár marketingesei szerint viszont igen. Ugyanakkor véleményem szerint mindegyik Gumotex hajóra felszerelhető a Seawave-hez kapható kormánylapát, amelyen van lencsenyilás. A kormány két vékony zsinórját, melyet a pedálok működtetnek, persze ki kell vezetni a hátsó deck-re. Ehhez van gyári Gumotex (rendelhető, mert a régi típusú Seawave-hez fejlesztették ki) zsinórvezető, de nem csodálkoznék azon sem, ha a sima zsinórnyilásokon átvezetve is csodálatosan működne a dolog, ez esetben nem szükséges újabb lyukakat vágni a hátsó deck-be.
A Seawave kormánylapátja a Solarra és Thaya-ra is felszerelhető
Szóval a lényeg: Solarral vagy Thayaval rendelkező társaim! Tudtok kormánylapátot rakni a hajótokra, ha szeretnétek... (ITT minden megtalálható kormánylapát kérdésben)
A Thaya-n, a hasonló Gumotex hajókról ismert első-hátsó fogantyúkkal van egy kis gond: az ezeknél fogott és cipelt hajó mindig hozzáér/hozzáütődik az ember combjához vagy csípőjéhez, ami hosszú távon nagyon kényelmetlen. Én a következőképpen orvosoltam: vettem másféle fogantyúkat és felszereltem előre és hátra egyet-egyet. Ezzel már nagyon kényelmesen cipelhető a hajó. Javaslom beszerzését (filléres dolog – „ali” a barátod)
Az utólagosan felkötött fogantyú (előre és hátra is javaslom)
A Thaya is két színben rendelhető: élénkpiros és élénkzöld. Ízlés kérdése. Nekem a piros jobban tetszik és feltűnőbb is, ami előny (hajók hamarabb észrevesznek).
Ennyit a külcsínről és a felépítésről. Jöjjenek a menettulajdonságok és némi szubjektív értékelés részemről!
A Thaya egy relatív hosszú kajak, aminek a következményeképpen a sebessége teljesen elfogadható: 5.5-6.0 km/h egyedül evezve sodrás- és szélmentes helyen, de ketten lapátolva Pupuval ennél nagyobb sebességgel (7 km/h körül) is tudtunk tartósan haladni szinte sodrásmentes helyen (a Kígyóson). A hajó stabilitása egyértelműen egyik előnye. Még nem sikerült felborítani semmilyen helyzetben. A hullámokat (voltak méteres hullámok is) szépen megüli, nem billeg, nem bizonytalan. Emiatt kezdőknek is jó szívvel ajánlanám ezt a típust.
Pakolhatósága: egy fővel akár hosszabb, több napos vizitúrára is el lehet menni, mert hely az bőven van (sátornak, derékaljnak, váltóruhának, ételnek, stb.), de szerintem okosan pakolva két fő részére is alkalmas lehet. 2 + 1 fő esetén a hátsó utas ülését túl hátra kell tenni ahhoz, hogy mögé kisebb pakknál több férjen el, így ebben az esetben csak egy napon belüli túrát tudok elképzelni.
Remek családi kajak, sok holmi elfér benne.
Szélérzékenység: természetesen, mint minden felfújható kajak, ez is szélérzékeny, de véleményem szerint mérsékelten. Nem fordult elő velem olyan, hogy komolyabb gondot okozott volna a szél 30 km/óráig. Szélviharban meg nem kajakozunk.
Az alja teljesen sík
Iránytartás, egyenesfutás: a Thaya szkeggel gyönyörűen siklik a vízen, és iránytartása teljesen megfelelő. Szkeg nélkül ez már nem mondható el róla. Mivel az alja teljesen sík, mindenképpen kell kormánylapát vagy annak hiányában szkeg. Ha a hajó nem halad, és van némi szél, akkor előbb-utóbb forgatni kezdi, de ez a jelenség szerintem ismerős annak, aki evezett már felfújható kajakkal (kormánylapát nélkül).
Strapabíróság: Semmi kétségem afelől, hogy a Gumotexnél fejlesztett Nitrilon nagyon tartós és ellenálló anyag. Sokan több mint tizenöt éve használják Gumotexüket mindenféle különösebb gond nélkül. Vízitúrát szervező cégek flottájában rendszeresítve vannak Gumotex raft-hajók (pl. Pulsar modellek, Colorado vagy az Orinoco), kenuk (Baraka, Palava), K2 modellek és a Safarival is lehet látni elég extrém videókat. Ezek bizonyítják, hogy nem kell aggódni, ha áthalad valaki egy kis uszadékon, nádasban vagy éppen kicsúszik a köves/sóderes partra kikötéskor. Bevallom nekem használati tárgyak a kajakok és kicsúszok vele a partra, beviszem olyan helyekre, ahol vannak akadályok és víz alatti ágak akár. Eddig csak kisebb karcolásokat látok a hajó alján, de semmi komoly sérülés nem keletkezett. Egyébként pedig javíthatók, foltozhatók ezek a hajók, hasonló módon vulkanizálhatók, mint a kerékpár belső gumija. Nem véletlenül adnak hozzá alapból javítókészletet.
Felhasználási terület: Nagyon széles a felhasználási területe, mivel kezdőknek is ajánlom, könnyed kis tavi, rekreációs evezéstől kezdve folyókon vagy akár tengerparti evezésekhez is kiváló. A gyártó szerint és saját tapasztalat alapján is bizton állítom, hogy WW II szintű vadvízig teljesen nyugodtan bevethető (nem a hajón, hanem a kajakos tapasztalatán fog múlni ). Tehát nyugodtan csorogj le vele kisebb zúgokon, bukókon. WWII-nél nehezebb vadvízre nem ajánlom, mert ahhoz már túl hosszú ez a hajó (kevésbé fordulékony) és mert nem „önürítős” az alja, és előbb-utóbb túl sok víz fog felgyülemleni. Oda vagy teljesen fedett hajóval (hullámköténnyel) érdemes menni, vagy olyan hajóval, amelyből alul ki tud folyni a víz (pl. Gumotex K1, K2, Safari).
Sokoldalúan bevethető
Karbantartás/gondozás: Különösebb gondozást, illetve rendszeres karbantartást nem igényelnek ezek a hajók. Nagyon fontos, hogy használat után mindig rendesen kiszárítsd (a hevedereket is!), és javaslom, hogy nedves szivaccsal, ruhával tisztára, szárazra törölve tedd el. Ha van lehetőség rá, akkor leeresztve lazán tároljuk valahol, de véleményem szerint a zsákjában tárolva sem lesz semmi baja. Főleg, ha picit odafigyelünk arra, hogy nem pont úgy hajtogatjuk, mint az előző alkalommal. Ami pedig a legtöbbet segít ezen a problémán: használd a hajót rendszeresen, így nem áll sokat egyhelyben!
Összefoglalva: a Thaya jó szívvel ajánlható, kiváló minőségű és kidolgozású felfújható kajak 2 fő + 1 gyereknek, de egyedül is remekül használható. Könnyen szállítható, akár tömegközlekedési eszközön is, tíz perc alatt felfújható, hadra fogható. Stabil és relatív gyors kajak, de még a dropstitch alsó kamrája sem vethető össze a merev testű kajakokkal. Ne várd tőle, hogy úgy viselkedjen, mert ez egy másik „állatfaj”!
Első bevetése óta sok helyen, nagyon különböző körülmények között használtuk/teszteltük: járt tavakon: Balatonon és a Velencei-tón, de óriási hullámok közepette kajakoztunk a Garda-tón is. Tengeren: Francia Riviérán, Adrián. Folyókon: Öreg-Duna, RSD, Szentendrei-Duna, a franciaországi Verdon-kanyonban, hat alkalommal a Szigetközben, a horvátországi Mreznicán, a Kiskunsági-főcsatornán és a Dunavölgyi-főcsatornán és valószínűsítem, hogy nem teljes a felsorolás.
Verdon-szurdokban
Számos youtube videót készítettem ezekről a túrákról, melyeken látható a Thaya. Ezek a csatornámon tudod megnézni, katt IDE!
Előnyei:
- Elfogadható ár/érték arány
- 80 literes „dry bag” hátizsákkal együtt árusítják
- Komoly gyártó a háttérben (alkatrész és szerviz megoldott), jó minőség
- Nagyon stabil, jól sikló hajó
- A legkényelmesebb Gumotex üléstípust ehhez adják
- Kormánylapát szerelhető rá
- Könnyen szárad, gyorsan elpakolható, simán belefér a zsákba
- Nagyon sok hely van benne csomagoknak
- Sokoldalú használatra alkalmas
Hátrányai:
- Drágább, mint a hasonló képességű Solar
- Nem lehet rá ”spritzdecket” rakni
- Bizonyos mértékben szélérzékeny (mint minden felfújható kajak)
- Nem praktikus emelő-szállító fogantyú a kajak két végén
Szívesen várok kommentárokat és kérdéseket a cikk alatt, melyeket igyekszem megválaszolni. A cikkben szereplő adatokért és megállapításokért felelősséget nem vállalok, bár azokat legjobb tudásom szerint foglaltam össze. Mindenki saját felelősségre vásárol és használ felfújható eszközöket. A fentiekben erősen megjelenik a cikk írójának szubjektuma.
Szép élményeket, kalandokat kívánok!
Adatok, információk, bemutató video a gyártó honlapján ITT! található.
Mikulás alias Nyirádi Miklós