Mielőtt megvettem a Decathlon fent említett saját márkás kajakját, Advanced Elements Frame gumihajóm volt, amit úgy tíz évvel ezelőtt vásároltam. Járt már szinte az összes nagyobb hazai tavon, Dunán, Tiszán, sőt, az Adrián is. Nem túl gyors hajó, de teljesen hülyebiztos, képtelenség vele felborulni. Aztán jöttek a bajok, felszakadt pár hosszanti hegesztés a padlóban, aminek a javítását senki nem vállalta. Amúgy is vágytam már valami komolyabb, jobban sikló hajóra, így rögtön megvolt az indok a Decathlonban előzőleg már alaposan körbenyálazott kajak megvásárlásához.
Az összecsomagolva 18 kilogrammos pakk – ebből 16 maga a hajó, kettő pedig a hátizsák – egész szögletes, jól rámolható, ellenben elég termetes darab, hátra véve már ott billeg félúton a még elviselhető teher és a rémes, utálatos kolonc között. Akkor a legundokabb, ha az oldalsó zsebekbe betűzi valaki az evezőt is, mert ilyenkor az égvilágon mindenbe beleakad. (Aki nálam kisebb majom, és nem csupán két darabra szedhető puccos karbonevezőt vásárol hozzá, hanem több darabra bonthatót, annak ez nem okoz gondot.) Maga a zsák kellően nagy, én nem vagyok egy origami művész, de cifrább anyázások nélkül bele tudom tuszkolni a komplett hajót, sőt, simán melléfér a nagynyomású pumpa, hullámkötény, mentőmellény és vagy húsz méter kötél, szivacs is.
De még ne pakoljuk el, hanem inkább fújjuk fel. A kajakot kiterítve a hátsó, csomagtartó részt felnyitva találjuk meg a három nagyobb kamra szelepét, a beülőnyílás előtt és mögött pedig a két kisebb, keresztirányú merevítést szolgáló kamra szelepe látszik. Nem tudom, mi van a kézikönyvben, én először a két kisebbet fújom fel, hogy legyen tartása a lufinak, utána pedig jönnek a nagyobbak. A hajótest minden kamrája nagynyomású, a gyártó 0,7 bárt – 10 PSI – ajánl. A pumpálás röhejesen hamar megvan, utána még a menet közben is bármikor állítható lábtartókat és a sűrű habszivacsból készült ülést kell a helyére illeszteni. E célra az egyik képen látható kis izé szolgál, amely az ülés aljának szintén szögletes nyílásába passzol. Mindkét oldalon ilyen rögzíti az ülést. Egyszerű, gyors, stabil megoldás. Bezárni a csomagtartót és kész. A folyamat kényelmes tempóban nem tart tovább négy percnél, sietve három alatt is megvan.
A felfújt hajótest alja V-alakú, nincs rajta szkeg és kormánylapát sem, de ezek nélkül is jól manőverezhető, hiszen nem túl hosszú, mindössze 3,8 méteres. Az első evezéskor rettentően féltem, hogy azonnal beborulok a Dunába, annyira ingatag a hajó. Folyton táncol a fenekem alatt, teljesen másként viselkedik, mint a már említett elődje. Ég és föld a két kajak, míg az Elements a szárnyashajó hullámain is ásítva hullámzik át, addig az Itiwittel még egy apró motorcsónak elhaladtakor is figyelni kell. Durván egy év, és a sokadik evezés után már nem tartom annyira vészesnek, szerintem nem borul ez, csak ijesztget. Talán nyáron, valami langyos pocsolyában kitapasztalom, hol vannak a határai.
Haladni viszont nagyon kényelmesen lehet vele, szépen siklik, nyilván nem olyan, mint egy merev kajak, de ugye ezt senki nem is várja el egy felfújhatótól. De tényleg sokkal könnyedebb vele az evezés. Hogy menyire, arra itt a mai hat kilométeres, kényelmes dunai evezés trackje.
Evezés közben a hátsó, a kajak belsejével közös légterű, tisztességes méretű csomagtartó elérhetetlen, de az első rész gumipántjai alá le lehet rögzíteni a fontosabb dolgokat. Palack, szendvics, akármi meg mehet lábhoz, van ott hely bőven. 190 centis magassággal még bőven kényelmes a kajak, a lábtartót akár még olyan messze is tudnám állítani, ahol el sem érem. Szélesség meghatározásban sajnos nem vagyok mérvadó a hosszúdad, cingár formámmal, de nekem sima ügy beülni, kiszállni.
Partraszállás után az elpakolás sem időigényes elfoglaltság, 10 perc alatt végeztem vele, miközben még a fényképezéssel, beállítgatásokkal is elbíbelődtem. Szeretem benne, hogy szárazra törlés után mehet rögtön a zsákba, nem kell otthon kiteregetni, mint az előző kajakot, hiszen sehol nem szívja meg magát vízzel.
Leginkább azoknak ajánlanám az Itiwit Strenfit X500-at, akik azért autóval mozognak, ha kajakozni mennek, mert bár nem lehetetlen vele tömegközlekedni, de komfortosnak sem nevezném. Ha vízen van, akkor a kényelmes ülésnek köszönhetően nagyobb távot is le lehet vele nyomni, mivel semmi nem lóg le a fenekéről, jól boldogul sekély vízben is, anyaga pedig egész strapabíró. A színe viszont nem szerencsés, minden kosz meglátszik rajta.
Előnyök:
Jól siklik, nagynyomású kamrák, kényelmes ülés, lábtartó, vásárolható hozzávaló hullámkötény, gyorsan össze- és szétszerelhető
Hátrányok:
Óriási, nehéz hátizsák, vízen ingatagnak érződik, könnyen koszolódik, csomagtartó evezés közben elérhetetlen
Technikai adatok:
- Hosszúság: 3800 mm
- Szélesség: 640 mm
- Összecsomagolva: magasság 940 mm, szélesség: 500 mm, vastagság 270 mm
- Teljes súly: 18 kg
- Terhelhetőség: 125 kg
- Ár: 229.990 forint (2020.05.)