A vásárlás előzményei

Szegeden május és október között tart a kajak-kenu szezon, így azon kívül sajnos nem igazán lehet hajóhoz jutni. Márpedig sok szép napsütéses alkalom lenne az év másik felében is, így tavaly tavasszal beruháztam egy Gumotex Twist 2 kajakba. Ez a hajó viszont, 180 kilós teherbírásával, elég szűkös két embernek, inkább egyedül szoktam vele evezni a Tiszán és Maroson. Kellett tehát valami nagyobb, rendes méretű kenu is, amiben két ember több napi motyóval is kényelmesen elfér, és kellően robusztus. A Gumotex Baraka mellett 350 kilós terhelhetőség és az épp akciós ár szólt – amellett, hogy rendkívül szép vadvizes videók vannak róla a YouTube-on (például ez).

Szállíthatóság

Először is, hatalmas a Baraka. Első és második ránézésre is nagyjából hasonlít a hosszúsága a négyüléses tengeri kenukéhoz, csak ebben két pad és egy középső felfújható párna van, kisebb méretű embernek. A két pad között van egy evezőnyélnyi távolság és két 175 centis ember végig tud feküdni hosszában a hajó alján.

gumotex baraka 01

Fel lehet vinni buszra is, csak el kell fektetni

Hordozásra rendes, 135 literes vízhatlan hátizsákot ad a Gumotex, abba belefér a jól összetekert hajó (előbb az orrától feltekerjük a faráig, majd visszagörgetjük, hogy csak a 2/3 legyen feltekerve, utána a maradék 1/3-ot feltekerjük a másik irányból és akkor szépen belefér a zsákba – ha csak úgy palacsinta módjára csavarjuk össze, akkor nem fog), az ülések és a szerelék. A pumpa és az evezők nem! Ez így is komoly előrelépés a Twist 2-höz képest, aminek csak egy satnya zsákocska jutott, így annak venni kellett anno egy gurulós hátizsákot, amibe minden belefért. Fehérváron, a VitalClub boltjától a vasútállomásig tartó 2 km sétán azért érződött a hajó 24 kilós súlya, de kelenföldi, kőbányai átszállásnál még vidáman lehetett szökelleni fel- és alá a mozgólépcsőn ennyi súllyal. Mindenesetre vettem hozzá egy (papíron) 70 kilóval terhelhető, összecsukható molnárkocsit az Obiban, mert a hátizsák pont ráfér. A Gumotex kétirányú kézipumpája két mellénnyel, tartalék ruhával pedig elvan a keresztben rádobott 80 literes vízhatlan zsákban. A TNP kormányos lapátot még sikerült rá gumipókozni az oldalára. Így kényelmesen el lehetett vele gurulni egy kilométert, a buszhoz, majd a buszmegállótól a folyóig, végül a folyótól hazáig.

Felfújás

Elsőre otthon a nappaliban fújtuk fel, szembesülve a méretekkel (nagy). Így el lehetett próbálni nyugodt körülmények között, hogy mi hova tartozik. Az üléseket ugyanis felfújás előtt kell becsavarozni (padonként 4 csavar, jól megfogható anyákkal), de ha a két oldalsó virsli felfújása után jutna az eszünkbe, akkor is fel lehet tenni erőltetés nélkül.

gumotex baraka 02

Nekem a Gumotex kétutas kézi pumpája van meg, azzal kell 0,2 bárig fújni mindent (a Twist 2-t is). Bár a Baraka egy számmal nagyobb az eddigi kajaknál, felfújni 12-13 perc volt, stopper szerint, a padok becsavarozásával együtt (körülbelül ennyi időbe telik felfújni egy túra-SUP-ot is, sokkal nagyobb nyomásra). Először mindig az egyik virslit kell felfújni, nem teljesen 0,2 barig (a mutató fel-le ugrál nálam, így amikor meggyőzően kezd 0,2 körül ugrálni, akkor jó). Utána jöhet a másik virsli, szintén nem maximumra. Ezt követi az alja. Ezt követően egy kicsit megpihentetjük a tekintetünket a festői tájon, majd a hajó mögé állva bal kezünkkel megmarkoljuk a bal virslit, jobbal pedig a jobbat. Ha a hüvelykujjunkkal még egy picit be tudjuk nyomni a virsli falát, akkor maximális a nyomás. Nyáron nem fújjuk eddig, mert megsüti a nap és kidurran. Ezután 3-4 pumpálást követően elvégezzük ezt az érzékszervi vizsgálatot egészen addig, amíg jónak nem tűnik. A hajó hasánál sokkal egyszerűbb, azon van túlnyomás-védő szelep. Ha túlfújnánk, sípol. De mire felfújjuk a két virslit, lecsökken annyira tettvágy, hogy a hasát nem fogjuk túlfújni.

gumotex baraka 03

A nyomást egyébként nagyon jól tartják a szelepek, nyáron, kétnapos Szolnok-Tiszavárkony-Tiszakécske út alatt sem kellett utánfújni a verőfényes 30 fokos melegben, sem a Twistet.

A hasában a felfújós zsáknak vadvízen van szerepe, én azért azt is felfújtam, mert oldalirányú merevséget ad a hajónak. Plusz rá lehetett tenni a kajás hátizsákot.

A hajó végén egyébként lenne egy háló a pumpának, valamint az ülésekre fel lehetne tenni egy pántot, ami vadvízen rögzíti a térdünket a virslikhez, de ezeket az alkatrészeket most inkább megkíméltük a híres marosi sártól. Emellett egyszerűbb a pumpát, molnárkocsit, miegyebet (a szivacsot nem, az megy a hajóba) a hordozóhátizsákba elcsomagolni és bedobni a kenu hátuljára. Kényelmesen elfér, még lenne hely sátornak és hálózsáknak is.

A hajó végén van egy zárható nyílás, ahol kifolyhatna a becsapó víz és állóhullám, de ezt a tökéletesen sima Maroson nem tudtuk kipróbálni.

Teszt

Próba gyanánt felvittük a Barakát busszal Szegedről Makóra. Az Autóscsárda buszmegálló közvetlenül a Maros-híd után van, onnan úton lehet lesétálni a partra, egy tökéletes hajópumpálós majd vízre tevő helyre, a 25-ös kilométerjelzés mellett. A Maros épp -50 centis állást mutatott, így már vannak kikötőhelyek Ferencszálláson, Klárafalvánál és Deszknél, de még megy is a folyó rendesen (a homokpadok -100 centinél kerülnek elő). A meteorológia erős, 24-27 km/órás déli szelet mondott, a Baraka 30 km/h szél fölött nem használható, azonban a nyugati haladási irány és az alacsony vízszint miatt nem túl sokat érzékeltünk a szélből (egyszer a Ferencszállási kanyar előtt, majd a Tiszán a Belvárosi híd alatt, de az is inkább csak bosszantó volt).

Vízre téve egyfelől furcsa a virslik miatt a hajó szélessége, kormányosként mindig egy fél pillanattal tovább kellett a törzs mellett tartani a lapátot, hogy meglegyen az iránytartás. Emellett az első padon ülőnek furcsa volt, hogy kicsit fel-le hullámzik alatta az ülés. Rendesen fel volt fújva a kenu, két 90+ kilós emberrel is peckesen egyenesek a virslik, nincsenek furcsa belapulások, ráncok, egyebek.

Az iránytartása pontosan olyan, mint bármilyen tengeri kajaknak vagy kenunak: nincs neki. Szóval, ha az ember tud szépen egyenesen haladni egy merev falú kenuval, akkor ezzel is ugyanúgy fog tudni. Ha még nem tud, akkor a nap végére megtanul. Cserébe rendkívül jó az oldalirányú stabilitása, bár annyira nem próbálgattuk billegtetni a 0 fokos januári folyóvízben. A már említett oldalszél a hajó farában elhelyezett szállító hátizsákba rakott molnárkocsit időnként elkaphatta, mert ha nem eveztem-kormányoztam, akkor a szélnek megfelelően kezdtünk el forogni. A kenunak nincs szkegje a hasán, bár nekem pár hete sikerült elhagyni a Twist 2 aljáról is a szkeget a Berettyóban és egészen kikötésig nem tűnt fel, hogy nem stabilizálja semmi a hajót az amúgy is dolgozó lapátokon kívül.

gumotex baraka 04

Barakával partra szállni élvezet. Egyfelől megvan itt is a Twist 2 orrformája, így meredekebb partfal esetén is ki lehet futtatni és az orrán át kisétálni belőle (amitől egy merevfalú üvegszálas/polietilén hajó megrepedne), de a Baraka oldalán végigfutó kötélzetet a már partra tett kormányos a partról meg tudja fogni, hogy a legénység is kiszállhasson. A kenuba bele van építve az orrán és a farán is 1,5 méter kötél, de annak a hossza nem felel meg a hajózási szabályzatnak, így erre is tettem egy Dechatlonos hegymászókötelet. Mind az orrán, mind a farán van egy rendesen megfogható markolat, ami nem vágja le az ember ujjait, ha vinni kell a hajót (tudom én, hogy sokat bír, de nem szeretem húzgálni a merevfalú hajókat sem).

gumotex baraka 05

Sebesség: a 25+3 kilométert (Makó-Tápé-Szeged) nettó négy óra evezéssel sikerült megtenni, parton megállásokkal, beszélgetéssel, táplálkozással együtt, hat óra alatt értünk le, 7 km/órás átlaggal, ami megfelel a merevfalú tengeri kenus, kajakos és a Twistes időnek. Tehát semmiképpen mondanám lassúbbnak. Folyásiránnyal szemben még nem próbáltuk, illetve egyszemélyes módban sem.

A kajakkal szemben hagyományos előny, hogy kenuban nem fröcsög (és fagy) ránk a hideg víz, helyette elég volt két téli futónadrág, egy vízhatlan biciklis nadrág alulra, felülre pedig sí-aláöltőző és két technikai pulóver a mentőmellény alá (a kabátot inkább betettem a tartalék száraz ruha mellé a vízhatlan zsákba, mert a mellény melegít). Így lényegében terepfutós ruhában ki lehetett menni (már amennyiben gumicsizmában és három pár zokniban terepfut az ember), a kajakos neoprén mindenféle helyett. Kimondottan komfortosabb.

Összegzés

A Baraka egy nagy és kényelmes kenu, jól mozgatható szárazföldön, fel lehet vinni buszra, vonatra, nem kell trélerezni, miközben nem kell kompromisszumokat kötni a vízen sem. Befogadóképessége hatalmas, egyedül annyi a furcsa, hogy ülések alacsonyabban vannak, azonban felváltva lehet térdelni, ülni, féllábon térdelni. Eddig egy roppant kényelmes, egy vagy több napos túrahajónak tűnik.

Adatok

  • Hossz (cm) 410
  • Szélesség (cm) 105
  • Súly (kg) 23,5
  • Max súly (kg) 350
  • Anyag Nitrilon®
  • Típus Kenu
  • Férőhely 2 felnőtt + 1 gyerek
  • Légkamrák 3 + 1
  • Csomagolt méret (cm) 70 x 43 x 30
  • Max. nyomás (Mpa / Bar / PSI) 0,02 / 0,2 / 3,0
  • Vadvízi kategória 3
  • Ár (kb.) 420.000 Ft

Comments powered by CComment