Felfújható kajak, kenu, SUP, semmit sem ér pumpa nélkül. Tüdőből, szájjal feldudálni nem egyszerűen nehéz, hanem kimondottan lehetetlen! Képtelenség kellő nyomást kifejteni, egy próba árthatna az egészségednek, de nem is tudsz légzáróan rácsücsöríteni a szelepre. Egy lánc teherbírása mindig a leggyengébb szemtől függ, és a vízitúrázó rendszerben könnyen lehet ez a csónakpumpa. Megosztom eddigi ismereteimet, tapasztalataimat.

csonakpumpak 01

Alapvetően négyféle létezik. Elektromos (ezekkel nem foglalkozom, mert túra közben, a világ végén használhatatlanok), dugattyús kézi pumpa, pumpazsák, illetve gumilabda- vagy harmonika-jellegű lábpumpa.

Az emberi erővel működőket veszem sorra.

A dugattyús kézi pumpa nagyon gyors, szinte mind kettős működésű, tehát a dugattyút lenyomva és felhúzva is tolja a levegőt a hajóba. Villámgyorsan kész! Nagy nyomást szolgáltat, drop stich (nagynyomású felfújható padlós) hajókhoz is megfelel. Sok típus nyomásmérős, precízen lehet velük tartani az előírt limitet. Hátrány, hogy használaton kívül nem összenyomható, és elég terjedelmes, tehát autó csomagtartójában jól elfér ugyan, de hátizsákban cipelt hajó zsákjában már nemigen. Sokaknál remekül beválik, nálunk is, a Grabner Adventure kenunkhoz mindig is ilyet használtunk, és ez máig így van, de a Gumotex Twist mellé már kizárt. Ellene szól még az ára is, némelyiké meghaladja a 60 ezer forintot.

csonakpumpak 02

A pumpazsák zseniális ötlet, Amerikában találták ki, pillesúlyú Packraft kajakokhoz. Képzeld el, hogy levágod egy sittes nejlonzsák egyik sarkát, beledugod a csónakszelep adapterét, jól körülkötöd, és kész, ennyi. Becsavarod a bajonettet a szelepbe, lazára rázod a zsákot, hogy jó sok levegő legyen benne, majd a száját összefogva, megcsavarva összenyomod az egészet, és a levegő, huss, átmegy a hajóba. Egy-két mozdulatsor az egész, pillanatok műve! Ráadásul, ha ledugózod az adaptert, vízálló málhazsákként szolgálhat túra közben a zsák, tehát mintha nem is lenne. Nekem egyetlen bajom van vele: két-háromszor is megpróbálkoztam, de nem működött. Akárhogy erőlködtem, nem ment át levegő a hajóba. Arra gondolok, hogy talán gyengébb a Packraft szeleprugója, mint a Gumotexé. Ha valaki rájön a nyitjára, és engem is megismertet vele, boldoggá tesz!

csonakpumpak 03

A labdapumpa strandjátéknak tűnik, de ne szóljuk le! Anno, a 70-es években, egyszerre két ilyet taposva fújtam fel, elég hamar, a kétszemélyes (plusz kisgyerek és cucc) Barum kajakunkat. A Twistet már feszesebben szeretem, ezért mellőzöm a végtelenül egyszerű szerkezetű, abszolúte megbízható, és olcsó fél-labdát.

csonakpumpak 04

A tangóharmonika elvén működő, de valójában inkább a régi kovácsok, vagy mai grillezők tűzszító fújtatójára emlékeztető lábpumpa nagy előnye, hogy összenyomva lapos, elfér a Gumotex hátizsák külső zsebében. Mármint a kisebbek a sokféle méretű közül. Egyes működésű: lenyomva pumpál, felengedve teleszívja magát, már csak ezért is fele a sebessége a kézi pumpáénak. Az egy löketre szállított levegőmennyiség a mérettől függ. A jobb és drágább típusokban van nyomásmérő.

csonakpumpak 05

Tavaly, a kajakozás újrakezdésekor, a pumpákra és evezőkre szakosodott olasz Scoprega Spa legkisebb, egyben legolcsóbb típusát, a Bravo 1-et vettem meg, figyelmen kívül hagyva családunk mantráját: Nem vagyok olyan gazdag, hogy olcsót vegyek! Egy darabig jól működött, de három hónap után, reccs, eltört a feszítőrugója. Lehetett azért pumpálni vele, de nem lábbal, hanem kézzel széthúzva és összenyomva, lassan, fáradságosan. A túrám tehát nem hiúsult meg, csak megnehezült.

csonakpumpak 06

Vettem másikat. Pár hónap után abban is rugótörés, tipikus anyagfáradási törésképpel, ami hőkezelési hibára utalt. Tehát nem egyedi-, hanem típushiba! Elmentem egy budapesti rugóboltba, kaptam hasonlót, sőt erősebbnek tűnőt, beszereltem. Az már fél évig bírta, majd a minapi túrámon, bánatos reccsenéssel, megadta magát.

csonakpumpak 07

csonakpumpak 08

Hűha, nagy a baj, most mi lesz? Kényszerszünet a kajakozásban, a tavasz kellős közepén? Hiszen a járvány és a mozgási korlátozás miatt komoly beszerzési nehézségekre számíthatok. Gyorsan neki is álltam feltúrni az internetet. Először azt néztem meg, kapok-e új rugót. Miért, mikor épp most bizonyosodott be, hogy gyenge minőség, megbízhatatlan? Mert egyrészt makacs ember vagyok, szívesen kényszerítettem volna mindennek ellenére munkára az eddigi pumpát, másrészt nem szívesen dobok el valamit, inkább javítgatom. Számít a költség is. Úgy spekuláltam, hogy két rugót veszek, az egyiket beszerelem, a másikat tartalékként rakom a cuccomba. Ám nem is vette fel a telefont az üzlet, nyilván bezárt.

A Ráday utcai Vízvonal üzlet csomagküldő webáruházként működik, de én élő emberrel beszélgetve, a portékát kézbe véve, megvizsgálva szeretek vásárolni, és várni sem szeretnék, míg megjön a küldemény. Hohó, tőlünk nem messze nyitva van az alza.hu nagy bemutatóterme, elugrottam oda, de egymástól két méterre sorban kellett volna állni, hogy képernyőn megjelenő személlyel beszélhessek. Na, ez sem nekem való!

Nagy örömömre nyitva tart Óbudán a Maritime hajós áruház – hurrá! –, amelyből már több mint húsz éve vásárolgatok. Sőt, azt olvasom róla, hogy „2000 m2-es üzletünk nagy légterű, lehetőség van a „védőtávolság” megtartására. Ha csak az ajtóig jönne el, összekészítjük, és ott adjuk át az árut, vagy akár a bolt előtt.” Menten odarobogtam bringámmal. Megmutattak egy, a Bravo 1-nél kissé nagyobb, de kedvezőbb árú modellt, a Bravo 5-öt. Gyors ellenőrzés mérőszalaggal: befér a Twist zsákjának zsebébe. Meg vagyok mentve! Megvettem a pumpát, itthon azonnal ki is próbáltam.

csonakpumpak 09

csonakpumpak 10

Ötszáz nyomás (200 az alsó kamrába, 150-150 az oldalsókba) helyett 270-nel (100+80+80), 15 perc helyett hat alatt keményre fújta a Twistet. Mivel fele annyit kell taposni, még akkor is dupla élettartamra számítok tőle, ha ennek sem strapabíróbb a rugója. Tartósságát, megbízhatóságát természetesen tesztelem, majd beszámolok róla.

csonakpumpak 11

Comments powered by CComment