Egy hajó, technikai különlegességek kedvelőinek: autóban, háton bárhová elvihető merev kajak, sokkal tágasabb belső térrel, mint egy felfújható „hurka”. Önálló stílusirányzat, nagy előnyökkel és apró hátrányokkal, kevés a közvetlen vetélytársa, ritkaságnak számít. Aki szeret kitűnni, nehezen találna jobbat.
A hollandiai központú, de Belgiumban és Németországban is honos ONAK a Hajtogatók, azaz Tim és Frederik hajtogató művészek (origami) antwerpeni márkája. Papírhajót persze bárki tud hajtogatni, de ők újszerűen, bárhová magaddal vihetővé tették az ormótlan klasszikus kajakot. Több mint húsz éve terveznek és gyártanak életnagyságú hajtogatható hajókat. néhány típus készül hullámpapírhoz hasonló háromrétegű polipropilén panelből, most az egyszemélyesek közül, a hosszabb, Y-ról van szó. Megkapóan hasonlít egy papírhajóra, de annak Magyarországon épített igazi géphajó változatára, a 13 tonnás, 24 méteres belső terű, 12 utas befogadására alkalmas, mozgó kiállítási területnek szánt, de már Tököl közelében partra vetett (kár érte!) Művészetek bárkájára is.
Az ONAK Y maga a csomagolása, összehajtva nem nagyobb egy banyatanknál, 123x43x28 centis doboz, súlya 11 kiló, nagyon egyszerű szerkezet. Összecsomagolva elfér egy garzonlakás gardróbszekrényében, vagy az ágy alatt, esetleg szekrény tetején – tulajdonosa nincs kötve csónakház helyéhez, nyitva tartásához, akkor és ott evez, ahol akar. Széthajtogatni, úszóképessé tenni nem boszorkányság, kis gyakorlással könnyű, és nagyon gyors az összeszerelés, szalagokat kell meghúzni, de mind be van fűzve a helyére, nincs rejtvényfejtés, és a csigasor elvén működő rendszerrel az összehúzó erőnek csak a felét kell kifejteni. Tíz perc alatt megvan az egész, a négy darabra szedhető evező összerakásával együtt. A menetkész hajó 370 centiméter hosszú és 80 széles.
Kissé bizarr látvány, készülődés közben mindenki megnézi. Rögtön be is ültettünk egy éppen kikötő kajakost, Krisztiánt, első kísérletre jót ment vele, tetszett neki. Hosszú lábaimmal elég nehezen szálltam be, és fértem el, hogy ne érjen a hátam a keresztcsőhöz, illetve térdem a feszítő szalagokhoz. Aki ilyen hajóval szemez, próbálja ki a Kajak üzlet bemutatótermi medencéjében, hogy passzol-e testalkatához. A második tapasztalat: kényelmes a felfújható üléspárna, hozzá nem szokott kajakos is elüldögél rajta akár sok órán át, de, ha nincs jó keményre fújva, kicsit imbolyog az ember feneke alatt – stabilabb, anatómiai formára igazított habszivacsra cserélném, vagy parafadugó-aprítékkal lazán töltött párnára. Tanácsom: aki megveszi, kérjen extra tartozékként háttámlát, jobban együtt lesz a hajóval, és nem éri gerinctáját a keresztcső. Még a parton kiderült, hogy a nagyon vékony oldalfal jóvoltából csakugyan bőséges a belső tér, komoly tábori felszerelés, sok ruházat és ellátmány fér be, az Y teherbírása 150 kilogramm. Jól is jöhet egy-egy málha- vagy matrózzsák előre, mert a próbaúton nekem nagyon hiányzott a lábtámasz, ha enyém lenne az ONAK, keresnék rá saját megoldást, mert így kissé bizonytalannak és elég kényelmetlennek éreztem pozíciómat. Hát igen, egy kajak is személyre szabást igényel, mint minden sportszer, akár bringa, vagy síléc.
A vízen előre kissé billegősnek érződik a papírhajó, jobbra-balra körülbelül tíz fokot tud könnyebben billenni, de azon túl megint stabilabb – könnyen megszokható. Ez csak az első-hátsó „keel” miatt van, a pici bizonytalanság az első evezőcsapásokkal megszűnik, és nagyobb motorcsónak-hullámokon is abszolút stabilan ring a kajak, meg sem rezdül. Felül végig nyitott az egész, mint egy kenu, napimádók örülhetnek, hogy egyenletesen lebarnul a lábuk is, de nem kell félni, hogy becsap hullámok taraja, mert az oldalfal harminc centiméter magas. Éppen ezért nagy felületet ad a szélnek, tengeren, nagy tavon figyelni kell erre.
Az első méterek után feltűnik, hogy rendkívül gyors az Y, menettulajdonságai kitűnők, nagyon jól tartja az egyenest, így kormány, és szkeg nélkül is lehet hosszan egyenletes iramot kajakozni, nagyobb gépészkedés nélkül. Ugyanakkor egy-egy erélyesebb mozdulatra engedelmesen fordul, úgy viselkedik, mintha olvasna az ember gondolataiban. A márka saját lapátja könnyű, precízen illeszkednek a darabjai, nincs semmi lötyögés, és 240 centiméteres hossza jól jön, mert evezés közben nem dörzsölődik a kajak szélesen álló, magas oldalához.
Összefoglalva úgy látom, hogy az ONAK Y megfelel valamennyi hazai folyóvizünkre, tavunkra, de belehet vele járni Velence, Amszterdam, Brugge hangulatos csatornáit, a Szajnát, vagy a Dunát a Fekete-erdőtől a Fekete-tengerig, és szélcsendes időben megfelelhet adriai, görög szigetvilági rejtett öblök felkeresésére is. Nem kell a kocsi tetején szállítani, befér a csomagtartóba, vagy feladható poggyászként repülőgépre. Minősége, kidolgozása színvonalas, tartós megbízhatóságát kétség sem érheti. 549.900.forintos árát arányosnak tartom használati értékével, különlegességi faktorával, és azzal, hogy a felfújható hajók alternatívájaként tár fel új világot tulajdonosa előtt.