Az Adria kvarneri szigetvilágában terveztünk csavargást. Cres és Losinj találkozásánál szállunk vízre, a csatornán át Cres nyugati oldalán hajózzunk Unije, Susak felé, majd Mali Losinjt érintve, Ilovik meglátogatása volt tervben.

Kellemesnek ígérkezett a túra. Volt benne part menti lapátolás, hosszabb, nyílt vízi átkelés, szigetek meglátogatása, turistaprogram is. Jó csapat indult a tengerre. Egy internetes újság tengeri kajakos fórumán ismerkedtünk meg Aeroeval, aki összerakta a programot. Már eveztünk együtt a Balatonon, és voltunk a velencei Vogalongán. Adta magát, hogy nyáron együtt nézzük meg az Adria szigeteit. Így hozzá, fiaihoz, Balihoz és Boldihoz, Janics Natasára hasonlító unokatestvérükhöz – a továbbiakban Janics Natasa Alteregó, JNA – csatlakozhattam. Ez nemcsak azért volt fontos, mert mindannyian hozzájárultunk, hogy élmény legyen a túra, hanem mert vízen soha nem lehet tudni, milyen rendkívüli helyzet adódhat, ki milyen segítségre szorul, vagy éppen mit tud segíteni.

A csapat törzse egy nappal hamarabb érkezett az Osor melletti kempingbe. Szükség is volt "akklimatizációra", mert JNA még nem volt tengeren, s a kettes Prijon első ülésében szoknia kellett a helyzetet. Én másnap csatlakoztam, haladós éjszakai autózás után, az első hajnali komppal mentem át a szigetre. Ezt a variációt jó szívvel tudom ajánlani. Öreg Oroszlánkirályommal beálltam a kempingbe, hamarosan indulásra készen álltunk.

Két fontos feladatunk volt még reggel. Először: tájékozódni az időjárásról. A kemping recepcióján semmi jóval nem bíztattak. Havaria – mondta, nézett ránk csodálkozva egy kedves, idősebb asszonyság a szemüvege mögül. Kajakkal a tengerre – ezek nem normálisak, olvastuk véleményét tekintetéből. Viszont segített hozzáférni a legfrissebb internetes adatokhoz. Mi indulás mellett döntöttünk, részint, mert Aeroe megszervezte, hogy minden reggel sms-ben kapjuk az aktuális időjárási előrejelzést, otthonról, magyarul. Szélirány, szélsebesség, csapadék, napsütés, minden, ami kellett. Ha tehát valami nagy gubanc készülődik, megkapjuk a jelzést, nem ér váratlanul, fel tudunk készülni.

 adria kvarner 01

Másodszor: bepakolni a hajókba. Tárasaim elmulasztották az előző napi próbát, így váratlan helyzet állt elő. A vinni tervezett cucc jó részét ki kellett hagyni: 500 oldalas könyveket, több kilónyi folyóiratot és fejenként vagy húsz liter vizet. Mint megtudtam, tavaly egy alkalommal elfogyott vizük, a kikötői bankautomata nem működött, készpénzük nem volt, a boltban sem tudtak kártyával vásárolni, és ezt most el akarták kerülni. Jelentem, sikerült. Ahogy cipeltük a megrakott hajókat, érezni lehetett, hogy lépéseink ütemére meghajoltak...

 adria kvarner 02

Szeles időben startoltunk, Osor felé. Néhányszáz métert kellett megtenni a két szigetet – Crest és Losinjt – elválasztó csatornáig. Az átjárót a rómaiak vágták a sziklába, ahol a legkeskenyebb az átjáró, stratégiai jelentőségű településsé téve Osort. A Kavuada-csatorna nem szuezi méretű – nincs száz méter hosszú, úgy tizenöt méter széles -, de lényegesen lerövidíti a hajók útját. A két szigetet összekötő híd elfordítható. Hajók naponta kétszer, amikor elforgatják a hidat, kelhetnek át a csatornán.

Mi, a kajakokkal, elfértünk a híd alatt. A csatornában erős áramlás ellen kellett dolgozni, de nem okozott problémát. A két Ysak kajak – Aeroe és én – mellett a kis RTM Oceanic – Boldi - szépen futott, a kettes Prijon – JNA és Bali – ugyan bukdácsolt a hullámokon, de tartani tudta a tempót.

Kellemes volt a kezdés. Nem csapott be a tenger. Nem volt tükörvizünk, de viharosnak sem nevezhettük a szelet. Na és, csak nem fogunk csodálkozni, hogy a tengeren fúj a szél? Dolgozni kellett, figyelni. Szépen haladtunk. A déli hőséget kis öbölben, ponyva alatt vészeltük át. A napsütés ugyan nem azonos a félelmetes bukószéllel, a bórával, de kegyetlen tud lenni. Szinte üt, ha az ember fedetlen fővel tartózkodik a napon. Szükség van a déli hőség alatti, árnyékos helyen eltöltött sziesztára. És a ponyva is kell – nem mindig találni a parton, öblökben árnyékos pihenőhelyet. Sajnos a part sokhelyütt szemetes. A viharok hordják ki a sok uszadékot, palackokat, strandolók felszerelését, minden egyebet. Szerencsénkre ez csak egy helyen volt zavaró.

Areoe hajós térképe – a vitorlás Adria-könyv lapjainak másolata – hajóroncsot jelzett az egyik öbölben. Valami rendes bárkára számítottunk, de elsőre nem találtunk rá. Később Aeroe kincskereső búvártúrára indult, és meg is találta a balatoni horgászcsónaknál alig nagyobb „roncsot” Azért örültünk a felfedezésnek. Sajnos koszos volt a víz. Nem csak a felszínen úszó szemét zavart, hanem a szemmel is látható lebegő uszadék. Ahogy enyhült a hőség, tovább is álltunk. Délután egy kicsit enyhült a szél, kellemesebb volt evezni.

Unijét, a Kvarner szigetcsoport egyik legnyugatibbját céloztuk meg. Abban bíztunk – a hajóstérkép biztatására – hogy nyugalmas éjszakai szálláshelyet találunk a szigetbe mélyen benyúló öblök egyikében.

Mentünk, lapátoltunk öbölről öbölre. A vitorlások katonás rendben horgonyoztak mindenhol, de nekünk való sátorozós helyre nem bukkantunk. A Nap a látóhatárhoz közelített, lebukni szándékozott, amikor felcsillant a remény, néhány doboz sör alakjában. Az egyik öbölben, egy vitorlázós osztrák sógor, meghívott egy italra. Hajója hűtőjéből elővett Steffl igazán jól esett. Kedves ember volt, a nagyobb hajó biztonságában értékelte a mi lélekvesztőinket, őrült vállalkozásunkat. Isten tartsa meg szokását sokáig.

Feldobta társaságunkat ez a közjáték, de a part csak nem akart bennünket befogadni. Az idő sürgetésében keresgéltünk a sziklák között legalább annyi helyet, hogy ki tudjuk emelni a hajókat, és a parton legyen két-három sátornak való hely.

adria kvarner 03

Szerencsénk volt. Nem ez lesz az ideális éjszakázás emlékeink között, de soha rosszabb körülmények közé ne keveredjünk. Kipakoltunk, felvertük sátrainkat. Én úgy döntöttem, sátor nélkül, csak a derékaljon, hálózsákba bújva éjszakázom. A Nap már lebukott, amikor elfogyasztottuk vacsoránkat, és az aktuális "a" betűvel kezdődő italunkat: volt „asör”, „apálinka”... Szép éjszakánk volt.

Jövő héten folytatjuk...

A cikket olvasónk, Fábry Béla küldte!

Comments powered by CComment