Ez a túra nem tegnap volt, hanem 2008 augusztusában, de feltehető, hogy azóta nem változtak meg ott az eszményi viszonyok. Aki szeretne természeti környezetben, nagyon tiszta vízen, idilli tájban evezni, felveheti bakancslistájára. Ha nem vinne saját hajót, talál szolgáltatókat, akik kenut kölcsönöznek, elviszik a rajthelyre, és a végén visszaviszik kocsijához. Egyetlen hátrány, hogy elég messze van Magyarországtól, a mi indulási pontunk az egyik útvonaltervező adata szerint 1155 km-re van Budapesttől, 12 óra a menetidő.

kenutura a lengyel czarna ha cza folyon 01

A vidék Lengyelország északkeleti sarkában van, a Mazuri-tavak tájegységéhez tartozik. Miután Laci barátommal bejártuk a Narew folyót, és feleségemmel a Krutynát, családdal is arrafelé vágytunk. Kölcsönkapott Mercedes Vito kisbusszal mentünk, tetején merev kenunkkal és rakterében a Grabner Adventure felfújható kenuval.

kenutura a lengyel czarna ha cza folyon 02

A Wigry-tó partjánál, Rosochati Róg falucska jó stégjéről szálltunk vízre. Rögtön mellette van egy vendégfogadó, amelynek kerthelyiségébe ültünk be. Csatlakozott hozzánk egy kis csikó, kilötyögtetett egy sört, és az asztalról nyalogatta. Alig tudtuk kivonszolni…

kenutura a lengyel czarna ha cza folyon 03

Jobbra (északkelet felé) tartva hamar megtaláltuk a kis bürüt, ahol a Czarna Hańcza túrája indul (a folyócska távolabb ered, de innen szokás nekivágni). Kicsivel odébb, érdekes vízi témájú múzeum van a bal parton, megnéztük, nagyon érdekes.

kenutura a lengyel czarna ha cza folyon 04

Ajánlok egy óvatossági megfontolást: mindhárom folyócska népszerű útvonal, a lengyelek gyakran hangoskodnak a vízen és táborban, bevodkázva danásznak, még elektronikus lármagépeket is képesek vinni. Egyébként is magunknak szerettük volna ezt a varázslatos tájat. Ezért augusztus második felét választottuk, olyankor már hazatakarodott a tömeg, és a hűvös reggelek miatt vége volt a szúnyogszezonnak, de napközben finom meleg volt, jókat fürödtünk is.

A Czarna Hańcza abszolút vadvíz, minden szabályozás nélkül, ugyanakkor békésen folydogál, teljesen ártalmatlan, kezdőknek sem ijesztő. Vize oly tiszta, hogy két méteres mélységben minden homokszemet látni a fenéken.

kenutura a lengyel czarna ha cza folyon 05

Vannak hattyúk, de ilyenkor nem agresszívek – annál inkább a vadkacsák: egyáltalán nem félnek az embertől, egyik táborunkba bejöttek, zsákmányolni egy kis kaját .

kenutura a lengyel czarna ha cza folyon 06

A partok hitelesen adják az ősvadon hangulatát, akár Kanadába is képzelheti magát az ember. Dombos a vidék, a talaj végig homokos.

kenutura a lengyel czarna ha cza folyon 07

Mégsem kihalt a vidék, vannak szép tanyák a parton, lovakkal, és néhol vásárolni is lehet. Nem kell félni, biztosítva van a sörutánpótlás. Előkészített, kulturált, gusztusos táborhelyek várják a vízi vándort, kaszált fűvel, fedeles asztallal, paddal, tűzrakó hellyel, előkészített fával, kukával és pottyantós budival. Estefelé megjelenik autóval vagy biciklivel a terület gazdája, beszedni egy mérsékelt díjat.

kenutura a lengyel czarna ha cza folyon 08

Néhol szauna is van a parton, kívánságra befűtik.

kenutura a lengyel czarna ha cza folyon 09

Nem szeretnék senkit untatni az egyes túranapok teljesen sablonos históriájával. Szokás szerint korán indultunk, hogy kihasználjuk a reggel szépségét, nem rohantunk, élveztük a haladást a folyócska ritmusában. Volt bőven idő csobbanni egyet-egyet és a fövenyben malackodhattak a gyerekek. Feleségem kiváló túraszakács, előkészített nyersanyagokból pompás ételeket készít.

Lejjebb, Rygol községnél, a Czarna Hańcza egyesül az Agustówi-csatornával. Ez a csatorna, ugyan mesterséges létesítmény, mégis a túra egyik attrakciója. A 19-edik században építették, akkor nagy bravúrnak számított, sok zsilipjével. Belvízi teherhajózásra szánták, de az országhatárok megváltozása miatt sohasem vették igazán használatba. Mind Lengyelországban, mint Fehéroroszországban műemlék, emellett európai ipari örökség és az UNESCO kulturális világörökségi cím várományosa. Jelentős a turisztikai hasznosítása. A zsilipezések nemcsak gyerekeknek érdekesek, hanem felnőtteknek is újszerű élményt adhatnak.

kenutura a lengyel czarna ha cza folyon 10

Ennek is teljesen tiszta a vize, szép a környezete, kisebb tavakon is át kell haladni.

kenutura a lengyel czarna ha cza folyon 11

Sokan kimondottan az Agustówi-csatornára mennek, kajakjukat, kenujukat akár teherhajónak képzelve.

kenutura a lengyel czarna ha cza folyon 12

Eredetileg Augustów városáig terveztük a túrát, de mivel baljós felhők gyülekeztek, Plaska községnél kiszálltunk. 76 kilométert tettünk meg vízen, az egész vállalkozás négy napot vett igénybe.

kenutura a lengyel czarna ha cza folyon 13

Miközben az unokák lelkesen vettek részt a hajók és a cuccok elrakásában, én percek alatt találtam valakit, aki autójával, erdei homokos utakon kanyarogva, elvitt a kocsinkhoz. Nem sokat kért érte. Egykettőre visszaértem a többiekhez, és útnak eredtünk hazafelé. Jól is tettük, hogy megkurtítottuk az evezést, mert kicsit később őrületes felhőszakadás zúdult le.