Az Egyesült Államok keleti partvidékén, Maine állam Biddeford városában honos Hornet („lódarázs”) cég sárkányhajó- és SUP-evezőkre, illetve tartozékokra szakosodott. Most azonban, úgy tűnik, nyit a kajakozás felé, kajaklapát prototípusát elküldte hazánkba is, és a ROTO LOL sit on top kajak kipróbálásakor éppen ezt kaptam a kezembe. Mindjárt be is mutatom!
A Hornet különlegessége, hogy lapátjai valódi műalkotások, tolluk beillik kortárs festménynek, kiállítható lenne dizájngalériában. Van ennek értelme? Szerintem van. Ahhoz, hogy a dizájnra és a divatra fogékony városi fiatalokat ki lehessen csábítani a konditeremből sárkányhajóba, ahol ázhatnak, fázhatnak, napon pörzsölődhetnek, valami attrakciót kell kínálni, például nagyon menő, iparművészeti szintet megütő lapátot. El tudom képzelni, ahogy vízre-szállás előtt személyes kedvencükért kapkodnak egy csapat tagjai.
A cég honlapjának megfogalmazása szerint: A vízen tested kiterjesztése a lapátod. Mi, a Hornetnél, szorosan együttműködünk művészekkel, hogy mindenféle stílusú és ízlésirányú lapátokat állítsunk elő, amelyek illenek az egyéniségedhez! Ám nem csupán a grafikáról van szó – a szakterület legmagasabb műszaki színvonalú termékeit produkáljuk. Sárkányhajó-lapátjaink IDBF-minősítésűek (International Dragon Boat Federation – Nemzetközi Sárkányhajó Szövetség), SUP-evezőink pedig meghaladják a tapasztalt profik elvárásait. Termékeink fokozzák és személyessé teszik evezési élményedet.
Miután a próba előtt megtudtam ennyit, érdeklődve vettem kézbe a kajakozóknak szánt prototípust, amely annyira új dolog, hogy még fantázianeve sincs. Egyelőre valószínűleg a reakciókat szondázzák, és az igényeket mérik fel. Rajtam ne múljon!
Szóval kézbe vettem, és mindjárt ekkor ért az első meglepetés. Úgy emeltem meg, mint a saját, elnyűhetetlenül robusztus, 1,27 kilós TNP lapátomat, és szinte felröppent a levegőbe – netán hidrogénnel van töltve ennek a nyele? Persze nincs, de pontosan 717 grammot mutatott alatta a precíz elektronikus mérleg. Az enyémet forgatni hozzá tartozik a testedzéshez, a Hornet viszont többet fordít szerény erőmből az előrehaladásra.
Persze ennek a mérlegnek is két serpenyője van. Míg a TNP-vel sódert lehetne lapátolni, ennek a tolla papírvékony karbonlemez, mindjárt el is határozom, nagyon figyelek majd, hogy kőbe ne üssem az alacsony vízállásnál, noha alighanem kibírná látható nyom nélkül. Sikerült is karc nélkül visszaadnom.
Persze karbon, de úgy néz ki, mintha mesebeli hal zöldpikkelyes bőre lenne, rajta a vízhez nem igazán passzoló lódarazsas emblémával (persze értem, miért nem a piócát választották). A toll 520 milliméter hosszú és 165 széles, tehát szokásos méretű, erős kajakos beleadhatja energiáját, de filigrán, kezdő hölgy vagy gyerek könnyedén boldogulna vele.
Van némi high-tech hatása a 30 milliméter átmérőjű nyélnek is; nagyon szép kidolgozású, hosszát fokozat nélkül lehet állítani egy rovátkás skála mentén, 230 és 240 centiméter között, miképp tetszés szerint forgatható el egymáshoz képest a két toll.
A kedvező első benyomások után jöhet az evezés! Persze, kikötöm a lapátot a kajakhoz, nem mintha olyan nagy szükség lenne rá a Római-part és a Lupa között, csak a rend kedvéért. Tulajdonképp semmi különöset nem mondhatok, csak annyit, hogy néhány kilométer után csakugyan érezni különbséget, a Hornet könnyűsége miatt. Egész napos, vagy még hosszabb túrán jelentős lehet a differencia.
Mi lenne visszajelzésem a gyártó felé? Ezzel a súllyal, minőséggel, dizájnnal biztos sikerük lesz, érdekes színfoltként a piac palettáján. Ha majd sorozatban készül, és kapható lesz, annak ajánlanám megvásárlását, aki szereti a szépet, ki akar tűnni, különlegességre vágyik, és a kis súlyért cserébe, illetve a látványhatás megőrzéséért vállalja, hogy nagyon óvja majd szeme fényét. (videó)