Egyre nő az elképesztően kis pakkméretű és súlyú „zsebhajók” népszerűsége, én is szeretnék egy ilyet. Átböngésztem a kínálatot, eredményemet közreadom.

packraft osszehasonlitas 01

Még nincs sok gyakorlatom, nem is próbálom nagy szakértőnek mutatni magam, de tiszta forrásokból merítettem. A bickeraftos Hany Istók hajójával eveztem keveset a Dunán és az Ipolyon, sokat kaptam az ő tapasztalataiból, átnézte jelen cikkem kéziratát, köszönöm segítségét. Ezenkívül támaszkodtam egy átfogó elemzésre is.

packraft osszehasonlitas 02

Általában

Az első minihajók, a műfajjal együtt Alaszkában jelentek meg a 20. század végén. Azóta jelentősen fejlődtek, berobbantak a köztudatba, a vízfelszíni sportba és annak piacába. Súlyuk egy-hat kiló, összecsomagolva néhány liter térfogatot foglalnak el. Hallatlanul sokoldalúan használhatók: gyalogos vadonvándor átkelhet folyón, tavon, hódtavakon, vadvízi evezősök nagyon komoly zúgókon jöhetnek le, szelíd vizekre el lehet menni kisgyerekkel, kutyával, lehet vitorlázni, biciklivel kivinni a vízpartra, majd a bringát felkötni a hajóra, úgy folytatva a túrát, hajthatók kajak- és kenulapáttal is.

packraft osszehasonlitas 03

Kiválasztási szempontok

Egyedül vagy párosan mész? A legtöbb típus egyszemélyes, szinte fürdőkád-méretű, de vannak hosszabb, páros modellek is, amelyekben elfér még egy férfi vagy az asszony, gyerek, kutya, illetve egyedül túrázva expedíciós felszerelés és ellátmány.

packraft osszehasonlitas 04

Eleve grammhuszár vagy, netán csak muszájból, mert sokat, nehéz terepen kell cipekedni, biciklizni, a vízre szállásig? Vannak extrém könnyű hajók, de a kissé nehezebbek strapabíróbb anyagból készülnek, erősített aljjal, hosszabb élettartam várható tőlük, túra közben javítgatás nélkül.

packraft osszehasonlitas 05

Vadvízi kalandokra vágysz, vagy tengerre szállsz? Szükséged lesz bezúduló hullámoktól védő, cipzárral vagy tépőzárral rögzített hullámfedélzetre (spricó), s talán a mégis bejutó vizet kieresztő nyílásra (self bailing), amely szelíd vízen elzárható lehet. Ha nem akarsz kiesni a zúgókon vadul táncoló hajódból, olyan típust válassz, amelynek van combhevedere. Nézz utána a típusismertetésben, hogy megvannak-e ezek (akár opciósan).

packraft osszehasonlitas 06

Szálfa-termetű vagy? Nem mindegyik packraft elég hosszú, hogy kényelmesen, jó evező pozícióban, vagy egyáltalán akárhogy beleférj. Ülj le a fal tövébe, a falnak szorított háttal, és mérd meg, milyen messze van a faltól a sarkad. Ezt hasonlítsd össze a hajó belső hosszúságával, legalább akkora legyen.

Viszel kerékpárt a vízre, és/vagy többnapos túrára való felszerelést? Legyen a hajó elején több rögzítési pont, de hátul sem árthat néhány. Az orr megterhelése csökkenti a kurta packraft csóválását evezés közben, de az ott elhelyezett dolgok megnehezítenek szárazföldi átemeléseket, rontják rálátásodat vízi akadályokra, beakadhatnak lelógó faágba. Több típus ad lehetőséget málhád elhelyezésére a légkamrában, ahol láthatatlan, és egyáltalán nem zavar. Mivel a cucc súly kisebb ugyanolyan térfogatú víznél, gyakorlatilag tele lehet tömni a hajót, illetve javítani súlyeloszlását, hacsak nem poggyászzsebes a típus.

packraft osszehasonlitas 07

Poggyász a légkamrában

Három módja van. 1: a hajó hátulján egy légmentesen záró cipzár: felfújás előtt berámolod sátradat, hálózsákodat, ruházatodat, kajádat, felhúzod a cipzárt és felfújod a hajót. Csak az marad a fedélzeten, vízhatlan táskában, ami kéznél legyen: napszemüveg, telefon, napi kaja, egy-két ruhadarab. Remek dolog (ilyet kínált a Decathlon, de cikkem írásakor már egy ideje nem kapható), Achilles-sarka a kényes cipzár, amelyet nagyon tisztán kell tartani, rendszeresen meg kell kenni, és ha baja támad, vége a túrának. Persze, ha út közben elővennél valamit, leeresztheted a hajót, és utána újra felfújhatod (ez csak egy-két percig tart).

packraft osszehasonlitas 08

2: a légkamra két oldalsó részének belső oldalán van egy-egy, mondjuk 70 literes poggyásztartó zseb (cargo bag), vízálló cipzárral. Ez sokkal megbízhatóbbnak tűnik a légzárónál, s ha netán ereszt egy kicsit, csak némi víz juthat be a cucchoz, nem veszít nyomást a hajó. Ezt is le kell ereszteni pakolászáshoz, viszont további előnye, hogy nem csúszkál ide-oda semmi a légkamrában. Nem olcsó típusok ezek…

packraft osszehasonlitas 10

3: Az Anfibio Nano RTC merész ötlet eredménye, az RTC feloldása rolling top clusure, magyarul összecsavarós-csatos zárás, mint futárhátizsákoké, vízhatlan matrózzsákoké. Azoké csak vízhatlan, ha jól csavarják össze, de hogyan lesz légzáró? A hajó különleges anyagának köszönhetően. Azt írják róla, hogy nagyon ráncmentesen, gondosan felcsavarva és összecsatolva csakugyan nem ereszt. Egy tesztelő kipróbálta, lenyomta a víz alá, és csak minimális buborék-gyöngyözést tapasztalt, amely jöhetett akár a felcsavart rész rétegei közé szorult levegőből is. Üzembiztosabbnak tűnik a légmentes cipzárnál. Az ülést be lehet tenni az RTC mindkét végébe, így tetszés szerint választható meg, hogy elöl, vagy hátul legyen a kissé megnyújtott rész a hajó „szájával”.

packraft osszehasonlitas 09

Típusválasztás

Miután megvan, hogy milyen jellemzőket szeretnél, jön a konkrét kiválasztás. Sokféle Packraft készül az Egyesült Államokban, Kínában, Oroszországban és másutt. Nézd meg, mi van benne az árban (tartozék, ülés, javítókészlet, spricó), mibe kerül a szállítás, mennyi a garancia? Van-e vevőszolgálat Magyarországon vagy az EU-ban? Kell-e vámot fizetni, ha máshonnan jön?

Segít eligazodni a német Packrafting-store szaküzlet öt márka (Anfibio, MRS, GP, Nortik, Kokopelli) 34 típusát felölelő táblázata, benne a lényeges adatokkal és az árakkal, egy-egy típusra kattintva feljön annak részletes bemutatása. Tessék böngészni!

Felpumpálás

Egyszerűen zseniális, zseniálisan egyszerű felfújni egy zsebtutajt. Egy zsák adapterét kell a szelepre csatlakoztatni, a zsákot lazán tartva hagyd megtelni levegővel, aztán a száját összefogva és a zsákot összeszorítva nyomd át a levegőt a légkamrába. Ezt néhányszor megismételve már alakot ölt a raft, a végső nyomást tüdővel vagy kis pumpával kell kifejteni. A pumpazsák nem külön cucc, használható pakkzsákként, illetve a packraft becsomagolására. Kipróbáltam e módszert Gumotex Twist 2 léghajómon, az adaptert egy erősebb szemeteszsák csücskébe illesztve, de nem működött, talán túl erős a szelep rugója, a zsebhajókhoz gyárilag adott zsákkal viszont simán megy.

packraft osszehasonlitas 11

Evezés, táborozás, logisztika

Egy hajó annál gyorsabb, minél hosszabb a vízvonala, a packraft viszont nagyon rövid. Ennek megfelelően lassú is, de azért nehézség nélkül haladtam vele ár ellen a Dunán és az Ipolyon. Persze nem az iránytartás etalonja egy ilyen, még ha van is szgegje, csóválásra hajlamos. Aki viszont tud kenut, egyedül evezve, nyílegyenesen hajtani, boldogul zsebhajóban is. Fogd fel úgy, hogy az evezőlapát az archimédeszi szilárd pont, amelyen megtámaszkodva arra tolod hajódat, amerre akarod. Persze ne is reménykedj, hogy ugyanarra megy tovább, ha fotózni, kulacsodból inni, leállsz az evezéssel, akkor már játszik vele a víz és a szél.

packraft osszehasonlitas 12

Semmi értelme pillesúlyú, kicsi pakkméretű hajóval útra kelni, ha nehéz sátrat, összegöngyölve is terebélyes derékaljat viszel magaddal. Ezek maradjanak otthon, nyúlj el kényelmesen a kissé felfújt packraft légmatracán, eső és harmat ellen feszíts ki föléje egy kis sátorponyvát, persze az evezőt használva sátorkaróként. Szúnyogok távoltartására elegendő egy füstölő spirál. Így kajakod, eveződ, tábori felszerelésed és minden egyebed elfér egy közepes méretű hátizsákban.

packraft osszehasonlitas 13

A végére hagytam az egyik legnagyobb poént: az egyszerű logisztikát. Nemcsak háton fér el a packraft, hanem bicikli nyerge alá kötve, vagy pakktáskájában. Ha nem szeretnél kerékpárt kötni hajód elejére, ezzel a kis cuccal el is futhatsz, sétálhatsz pár kilométert, vasúti vagy autóbusz megállóhoz. Külföldre repülnél? Még a kabinpoggyászban is elfér mini tutajod.

packraft osszehasonlitas 14

Comments powered by CComment