Hirdetésben, prospektusban bárki állíthat, amit akar, ezeket nagyon hasznosan egészítheti ki egy gyakorlott ember tapasztalata. Csabának megtetszett a Gumotex csúcsmodellje, a Rush, megvette, először csalódott benne, de utóbb felismerte előnyeit, összebarátkozott vele. Átvesszük a Léghajósok csoportban közölt értékes posztját, hogy ne süllyedjen el újabb bejegyzések alatt, bármikor visszakereshető legyen.
Pár szó a Gumotex Rush 2-ről, avagy hogyan jutottam el a csalódottságtól odáig, hogy ez egy nagyszerű kajak. Nem közlök technikai adatokat, bárhol megtaláljátok, inkább csak saját szubjektív véleményemet a Rush 2-ről.
Mikor idén év elején megvásároltam, sok minden miatt csalódott voltam. Egyrészt mert sokat vártam rá, és mire megérkezett az előrendelt kajak, jelentősen felment az ára. Másrészt, mert első benyomásaim szerint korántsem futott úgy, ahogy vártam (miután megvettem, ott helyben ki is próbáltam a Római parton). A próbaút nagy csalódását csak az enyhítette akkor, hogy az ülés, amit első pillanatban nagyon keménynek láttam (a másodikban még keményebbnek), végül bebizonyította, hogy nem is olyan rossz, mint gondoltam. Sőt! Igazából kiválóan tartja az ember hátát és bár evezés közben nem annyira kényelmes, mint a Thaya ülése (mondjuk, ahhoz szerintem semmi nem hasonlítható), de kifejezetten jól teszi a dolgát. Mi több, mára már nálam a második helyen áll az összes kipróbált kajakülés közül (volt jó pár).
Második (a kajak sebességével kapcsolatos) csalódásom akkor múlt el, mikor két héttel később Dusi barátommal, fogva az ő Gumotex Seawave-jét és az én Rush 2-met egész napos próbaevezést tartottunk Tiszakécske és Tiszaug között, le-föl a Tiszán, váltogatva a kajakokat. A Gumotex Rush 2-ről ekkor kiderült, hogy valójában gyorsabb, mint a Seawave. Az első próbaút után ebben még erősen kételkedtem, mert ültem már Seawaveben, és a Rush-t valamiért lassabbnak éreztem. A sebességkülönbség nem volt nagy, egy kilométeren kb. 50-60 méter. Ugyanakkor érdekes módon a Rush nagyobb sebessége hosszabb távon jobban tartható, így nagyobb távolságokat evezve egyre nőt az előnye 5 százalékról mintegy 10-15-re.
Egyetértettünk Dusival, hogy oka a merevebb hajótest, az ülések háttámlájának jobb tartása és a lábtámasz nagyobb hatékonysága (ez rövid távon talán nem akkora előny, hosszún viszont annál nagyobb). Mikor a Rush másik ülését áttettük a Seawave-ba ez a hátrány nagyjából kiegyenlítődött. Ettől függetlenül azért a Seawave egy csomó előnyt megőrzött a Rush 2-vel szemben (sokkal nagyobb a terhelhetősége, 3 személy is evezheti, olcsóbb, stb.).
Milyen a Rush 2 stabilitása? Nagyon stabil hajó. Majdnem, mint a Thayáé. Igazából borulásnak még csak a közelében sem voltam vele soha, csak a nagyobb szélességből gondolom, hogy a Thaya stabilabb. Egyébként ezek a hibrid (fél dropstitch) hajók nagyon nehezen borulnak a vízen, sokkal stabilabbak, mint a fuldropstitch kajakok.
Integrált felfújható gerinc, a Rush elején/alján – na, ez az, ami igazából csalódás volt és valamilyen szinten maradt is. Először azt hittem, hogy ez majd szkeg nélkül is segíti a kajak egyenes futását, aztán rá kellett jönnöm, hogy a gerinc az egyenes futás szempontjából inkább hátrány, mint előny, mert ha a kajak orra már kicsit is eltér az egyenestől (5-10 százalék), akkor a kajak előrehaladása miatt pont ez fogja megforgatni a hajót. Ugyanis evezéskor a víz ellenhatásként elkezdi oldalra nyomni az orr gerincét, ha az letért az egyenes irányról, és szkeg nélkül semmi sincs, ami hátul ellen tartson neki. Emiatt ráadásul nagyobb erőfeszítésbe kerül az egyenes irány visszaállítása is. A bordák a hagyományos felfújhatókon (nem dopstrich) nem okoznak ilyesmit, mert az egész kajaktesten végigfutnak nem csak az elején. Ezért aztán a szkeg nélküli Rush 2 még a teljesen sima aljú Thaya-nál is nehezebben irányítható szerintem.
Ezt megfelelő csomagelhelyezés mérsékli a Rushban. Kiegyensúlyozottan kell terhelni és az orrba is kell csomagot rakni, így egy kicsit jobban őrzi az egyenest és kevésbé fordul ki annyira, hogy már elkezdje megforgatni a víz… Ráadásul ez a gerinc volt régebben ennek a típusnak a sérülékeny pontja is. A legtöbb Rush a gerinc sérülése miatt került vissza a Gumotex gyárba javításra. Mára már orvosolták a problémát. A gerinc az újabb verziókon sokkal erősebb, mint az első példányoké. A kajaknak a szkeggel már jó az iránytartása, ilyenkor talán még jobb is, mint más felfújhatóké, sőt lehetséges, hogy a gerinc inkább hidrodinamikailag jelent előnyt és nem az iránytartást szolgálja. Egyébként minden vízviszonyhoz gyártottam megfelelő szkeget magamnak, a "dzsungeltől" az óceánig, így már nem megyek sehova szkeg nélkül, (majd egyszer erről is írni fogok), így aztán ma már a kajakom gerince sem okoz problémákat.
Ülések és a kényelem: bőven van hely a kajakban, ha egyedül evezed. Ha ketten vagytok, akkor az első ülés nagyobb testű embernek kényelmetlen lehet. Oda inkább a filigránabb termetűek üljenek, de ennek a kajaknak a terhelhetősége is csak 190 kilogramm, erre is oda kell figyelni két főnél.
Összegezve: gyors kajak, nagyon stabil és a látszat ellenére kényelmes is. Ugyanakkor meg kell ismerni, ki kell tapasztalni, mert a hatékonyságán még a csomagok elhelyezése, vagy az ülés arrébb helyezése is sokat javíthat, vagy ronthat. Bár én csak egy-két napos kiruccanásokra szoktam vinni, hosszabb túrákra inkább a Thayát viszem. Mehetnék ezzel is, de szeretek a Thayában aludni… A poszt képei a Dunakanyarban készültek nyáron, ahová időnként fel-fel utaztam egy-egy gyermekemmel.
Kapcsolódó cikkek: