Régóta szívem közepe a homokbuckás, ősborókás, szikes tavas, hol vízzel jobban borított, hol kiszáradó, madárparadicsom Kiskunság, bringával, gyalog és kajakkal is járom. Együttműködünk a Kiskunsági Nemzeti Parkkal, új túraútvonalak kidolgozásában, népszerűsítésében.

Március 15.-én a tassi zsiliptől Akasztóig tartó (ott egyesül a Duna-völgyi főcsatornával) Kiskunsági öntöző főcsatornára esett a választásunk. Ne valami vonalzóval rajzolt, mesterséges képződményt képzeljetek el: hajdani vízfolyások nyomát követve kanyarog, természetes a környezete, nádas, erdő szegélyezi, csak egy rövid szakaszon sorakoznak hétvégi házak mellette, legnagyobb részén abszolút néptelen a vidék, még horgászok sincsenek. Tiszta a part és a víz, pillepalackot csak mutatóba látni, folyóvíz ugyan, de nagyon lassan áramlik (saccolásunk szerint 1 km/órával). Egészében kissé emlékeztet a RSD-re, csak nincs tele horgászkulipintyókkal. Elbűvölő!

a kiskunsagi kigyos csatornan 1 01

Volánbusszal is megoldható lenne, de a járványpánik miatt autós logisztika mellett döntöttünk. Mivel a kiinduló zsilip zárt üzemi terület, Tass alól indulva eveztünk a Kígyósi csárdáig (33,5 km), Mikulás kétszemélyes, remekül sikló Gumotex Thaya kajakjával. Egyszerűbb és gyorsabb volt, mint két egyessel lett volna. Rögtön elosztottuk a rangokat: Mikulás lett a kapitány, én a matróz.

Metszően hideg, erős szél fogadott az induláskor, de hamar felmelegedett az idő a zavartalan napsütéstől, és jó hátszél segített. A csatorna egy-egy fordulása után oldalról, sőt helyenként szembe is fújt, olyankor felhullámosítva az egyébként tükörsima vizet, ettől csak még szórakoztatóbb lett a túránk.

Már az első benyomásunk kellemes meglepetés volt: változatos, kanyargós a csatorna, sokkal hatalmasabb és szélesebb, mint vártuk, nádas és fák szegélyezik, tökéletesen adja egy természetes víz hangulatát. A fűzfák már kezdtek zöldülni, a többiek még kivártak, de már rügyezett némelyik.

a kiskunsagi kigyos csatornan 1 07

A csatorna és a Szalkszentmárton-Szabadszállás közötti országút keresztezésénél zsilip van. Átevezni nem lehet, mert részben zárja a zsiliptábla, van is fölötte némi összegyűlt uszadék, de – a szokásos műanyagszemét nélkül! A szép füves bal parton kikötve pikk-pakk átemeltük a Thayát az út túloldalára, és le a vízre. Indulás a szokott módon: előbb a hajó farát csúsztatjuk vízre, beül, aki éppen hátul evez (időnként váltottunk), a másik ember jobban betolja a hajót, száraz lábbal maga is beszáll, és ennek lendületétől már meg is indulunk. Két évvel ezelőtti súlyos balesetem óta az addiginál is ügyetlenebb lett a mozgásom, de Mikulás mindig bajtársiasan segít.

A Google Föld nagy területű szikes, időleges vízborítású tavakat mutat arrafelé. Ki is szálltunk egy ígéretes helyen, de csak megművelt földeket és nádasokat láttunk a láthatárig nyúló sík rónaságon. Majd még jobban fel kell deríteni a területet, akár biciklivel, és persze a Nemzeti Park ajánlásai szerint.

a kiskunsagi kigyos csatornan 1 05

Sok hattyúval találkoztunk, ilyenkor, míg nincsenek velük fiatalok, nem agresszívek, de nem is szoktak kajakosokhoz, mint a Ráckevei Dunánál élők, közeledésünkre felrepültek. Egyikük a világ legbutább hattyúja lehetett: hosszasan igyekezett úszva és félig felszállva, a vizet paskolva lerázni minket, ahelyett, hogy lazán elengedett volna, mint a többiek. Jókat nevettünk rajta – de eszembe jutott, hogy talán sérült szárnyú vagy elméjű példány lehetett, ez esetben utólag elnézését kérem a kinevetésért.

Kiröhögtünk néhány nagyon okos horgászt is (ezért nem kérek elnézést), akik beszólogattak: Itt nem lehet csónakázni! Vagy: Van engedélyük? Ezek a csatornák mind népszerű horgászvizek (majdnem be is ugrott a kajakunkba egy méretes busa), és a horgászvíz-kezelők tiltják a csónakos pecázást (noha látni kikötött vagy partra vont ladikokat és ladikkikötő cölöpöket), és ez alapján képzelik egyesek, hogy a kajakozás-kenuzás is tilos. E kérdéskörről lásd külön cikkünket!

a kiskunsagi kigyos csatornan 1 18

Kora délután, 33,5 km és 7,5 órányi túraidő után, rendben megérkezünk a Kígyósi csárda nagy parkolójához, ahol a másik autónk és a csaholó helyi kutya várt. A sima, tiszta díszköves terület szélében, elpakolás előtt, jól meg lehetett tisztítani a kajakot. Azzal a szándékkal távoztunk, hogy nemsokára folytatjuk a túrát!

Kattints a képre a galéria megnyitásához!

{youtube https://www.youtube.com/watch?v=FvYQLexiAww}

A 2. rész szerdán jelenik meg!