Néhány éve ember kísérletezek saját magamon az egészség és a környezetvédelem jegyében. Eladtam a kocsim, próbálok nélküle élni. Árát szuper túrafelszerelésekbe fektettem. Célom, hogy utazásaimmal minél kevésbé károsítsam a környezetet, és szervesebb kapcsolatom alakuljon ki a természettel. Időközben észrevettem, hogy új életvitelem közben visszatermelődik számlámra a kocsim ára, valamint remekül érzem magam a bőrömben. A sportáruházakban kapható felfújható kajakok és összecsukható kerékpárok nem voltak elég sportosak, sokoldalúak, vagy könnyen elcsomagolhatók, ezért néztem körül magasabb árkategóriában. Jöjjön hát az Anfibio Delta MX packraft és a Tern Verge D9 összecsukható kerékpár közös bemutatója…
Packkraft férőhely
Vonat és bicaj
Emberkísérletem kezdetén igyekeztem az utazást kerékpárral és vonattal megoldani. A vasút öles léptekkel fejlődik jó ideje, nagyot lendítettek rajta az ütemes menetrend, a korszerű vonatok, a pályafelújítások, a közlekedési csomópontok, valamint a kedvezménykártyák és az okostelefonos jegyvásárlás. A kerékpárszállításról viszont nincs jó véleményem, így rákaptam a rollerre, majd az összecsukható kerékpárra. De kellett valami gyorsabb, sportosabb, amivel hegyet is lehet mászni. Végül a Tern bringák (www.tern.hu), bizonyultak a legjobbnak. Hirdoformált és 3D marással készült összecsukható vázrendszerük merevebb, mint más márkáké. Közép- és csúcskategóriás gépeik geometriája, sebességáttételei nagyon közel vannak a fitnesz és országúti bicajokéhoz.
Bicaj öröm
A Tern Verge D9 összecsukható kerékpár tesztje – megtérülő befektetés
Rengeteg számolgatás után a 2017-ben frissen megjelent középkategóriás Tern Verge D9-est választottam, próbalehetőség nélkül, szinte vakon, csak a technikai adatok alapján. Fontos volt, hogy könnyen szállítható legyen tömegközlekedéssel, továbbá taxiba vagy GreenGo kisautóba is könnyen beférjen. Tern.hu-n vettem, 300 ezer forintba került és még körülbelül százat költöttem tuningra. Az összecsukható bringa árcéduláját valójában fölösleges nézegetni, mert hamar megtérül a befektetés a szállításon megspórolt forintokból. Üzleti tárgyaláson, reprezentatív eseményen, étteremben, vagy tömegközlekedésben az elegáns Tern táskába rejtem a bringát, így csak szokványos poggyásznak nézik. Az összecsukás és kinyitás csupán tíz másodperc. Ebben a formájában mindig jut neki biztonságos hely a ruhatárban, nem kell lakatolással szenvedni. Parkolókeresés helyett időben érkezek, ez is nyereség.
Tern Verge D9
Jöhetnek az emelkedők
A D9-es canga 22 colos (451-es) kerékkel jött ki, így jobb az úttartása, mint egy átlagos összecsukhatóé. Hátrány, hogy nehéz jó minőségű 451-es gumibelsőhöz és köpenyhez jutni. Kedvenc Schwalbe HS110 szürke színű külsőmet Angliából kell rendelnem. Sokat számoltam az áttételeket és menetdinamikát, mivel a Tern Verge D9-et a még ritkának számító, mindössze kilenc sebességes Shimano Acera rendszerrel adják. Ezzel a kalkulátorral, a kerékméretet is figyelembe véve meggyőződtem, hogy kis kompromisszummal elég széles áttételtartományával (elöl 53-as hátul 11-36-os) akár alpesi emelkedőket is bevállalhatok.
21 sebesség és a D9-es áttétel tartománya